Európa jelenleg energiaválsággal néz szembe, amely leginkább az orosz gázszállítások Gazprom általi leállításával függ össze, mivel jelenleg nincsenek uniós szankciók a földgázra. De az energiaellátási hiány egy másik oka teljesen belülről fakad: Franciaországnak jelenleg a szomszédaitól kell áramot importálnia, miközben hagyományosan nettó áramexportőr. Az ok az, hogy a francia nukleáris reaktorok flottájának legnagyobb része egyszerűen nem áll rendelkezésre.
Tavaly december óta Franciaország villamosenergia-behozatala csúcsot döntött az alacsony atomenergia-termelés miatt, miközben a nyáron a hőhullámok, ősszel a szokatlanul hideg időjárás miatt az elektromos legkondícionálás és a fűtés is energiaigénye is magas volt. Július 21-éna villamosenergia-átviteli hálózat átlagosan több mint 7000 MW-ot importált az európai spotpiacon, ami a nemzeti fogyasztás 15 százalékát jelenti.
A helyzet pedig azóta keveset javult: szeptember 23-án több mint 8500 megawattórát importáltak, ami az ország fogyasztásának 4,5 százalékát jelenti. Aggasztó helyzet a tél közeledtével és a fogyasztás robbanásszerű növekedésével, amely főként a Franciaországban nagyrészt domináns elektromos fűtéshez kapcsolódik – foglalta össze a francia L'Independant.
Nem francia sajátosság, hogy állnak az atomerőművek
Ennek eredményeképpen a hiány veszélye valós. A francia kormány pedig csak remélheti, hogy az európai szolidaritás lehetővé teszi, hogy a telet megszorítások nélkül hozzák le. Németország továbbra is exportálja az áramot a szomszédos Franciaországba, annak ellenére, hogy a közvélemény az export leállítását követeli, hogy a téli hiányt energiatakarékossággal kezeljék. A spanyol energiaügyi minisztérium szerint augusztusban Spanyolország a francia áram 4,5 százalékát szállította, egyelőre pedig hajlandók folytatni az exportot.
Az atomenergia máshol sem tud a névleges teljesítményen termelni: Magyarországon a Paksi Atomerőmű elhúzódó karbantartása miatt nőtt az importált árammennyiség. Volt olyan időszak is, amikor az 50 százalékot is meghaladta a magyarországi importáram-mennyiség. Az Inside Information szerint az eredetileg augusztusra tervezett üzemanyagcserés nagyjavítás csak október 6-án fejeződik be, amikor magasabb kapacitásra kapcsolhat Paks.