Az Alphabet Inc.-hez tartozó Google, a Facebook Inc. és a Microsoft Corp. a  három legerősebben lobbizó vállalat az Európai Unióban - derül ki a Corporate Europe Observatory and LobbyControl kutatóintézet felméréséből, amit a Reuters idéz. Az EU döntéshozóinak tudatában kell lenniük, hogy ezek az amerikai multik erőteljesen igyekeznek befolyásolni a rájuk vonatkozó uniós szabályozás alakulását - írják a jelentés készítői.

A technológiai szektor többet költ a döntéshozók befolyásolására, mint a fosszilis energiahordozókkal foglalkozó ágazat, a vegyipar vagy a gyógyszeripar. Korábban ezek a szektorok fordították a legtöbbet lobbizásra. A tanulmány szerint összesen 612 vállalat vagy szakmai szervezet több mint 97 millió eurót költ évente arra, hogy részt vegyen az EU digitális gazdaságára vonatkozó szabályainak formálásában. Az jelentés készítéséhez az EU Transparency Register tavaly júniusig összegyűjtött adatait használták fel.

A Google vezeti a listát 5,75 millió euró lobbikiadással, majd a Facebook következik 5,5 millióval, aztán a Microsoft 5,25 millióval, az Apple 3,5 millióval, a kínai Huawei Technologies Co. Ltd. hárommillióval, a hatodik helyen pedig az Amazon.com Inc.2,75 millió euróval.

A cégek két területre összpontosítják lobbizásukat: a technológiai cégeknek megengedett, illetve meg nem engedett tevékenységeket szabályozó Digital Makerkets' Act-re és a felületeiken megjelenő tartalmak ellenőrzésére, szelektálására vonatkozó szabályozásra. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy rendkívül erőteljesen jelen vannak a döntéshozatalban, lobbistáik a két törvénnyel kapcsolatos 270 meeting háromnegyedén részt vettek.