A tájékoztatás szerint a fővárosi személyautó-használat mellett a mintegy 190 ezer, naponta ingázó autók számát legalább a felére csökkentenék, amelyet elsősorban a tömegközlekedés jelentős javításával kívánnak elérni.
Mint közölték, az intézkedés sikeréhez a flamand és a vallon kormányokkal való szoros együttműködésre van szükség az ingázó autóhasználók szokásainak megváltoztatásához. Ehhez fejlesztésekre van szükség az elővárosi vasutak és a parkolás területén - tették hozzá. A brüsszeli régió a társkormányokkal való együttműködés révén a következő tízéves időszakban azt is el kívánja érni, hogy a kétsávú utak egyik sávját csak a buszok, motorosok, biciklisek, illetve a legalább két főt szállító autók használhassák csak.
Az újonnan megalakult brüsszeli kormány mobilitási programjának tízéves időszakra szóló tervében az egész fővárosra kiterjedő, 30 kilométer óránkénti sebességhatár meghúzását is kezdeményezte. Az elképzelés nem előzmény nélküli, ugyanis a főváros több kerülete már tavaly ilyen korlátozást vezetett be. Ez esetben a sebességkorlátozás a város teljes területére érvényes lenne. Ez alól még a fontosabb főútvonalak sem képeznének kivételt. A sebesség betartását frissen telepített trafipaxszal ellenőriznék majd.
A regionális kormány nyilatkozatában szereplő tervek között szerepel az is, hogy minden dízelüzemű jármű használatát betiltanák legkésőbb 2030-ig. A jelenleg érvényes szabályok szerint 2025-ig a legtöbb ilyen járművet fokozatosan kivonják a brüsszeli közlekedésből. Az érvényes jogszabályok szerint 2018. október elseje óta a 22 évesnél idősebb, illetve alacsony környezetvédelmi besorolású járműkategóriákba tartozó dízel üzemű járművek nem hajthatnak be a Brüsszel Fővárosi Régióba, a tilalmat megszegők 350 euró (mintegy 115 ezer forint) azonnali bíráságot kapnak. A környezet védelme érdekében a belga főváros úgynevezett alacsony kibocsátási zónát (Low Emission Zone - LEZ) hozott létre, amelyen belül a legszennyezőbb járművek közlekedését fokozatosan megtiltják. A benzin és a gázüzemű (LPG) autók esetében ez a tiltás legkésőbb 2035-ig lépne érvénybe.
A korlátozás a brüsszeli autópark mintegy 0,5 százalékát érinti, 2020-tól a belga fővárosban regisztrált járművek 14 százaléka nem közlekedhet majd. A brüsszeli városvezetés 2025-ig 86 százalékkal kívánja csökkenteni a nitrogén-dioxid, szintén 86 százalékkal a levegőbe kerülő korom, valamint 31,43 százalékra kívánja leszorítani a szállópor koncentrációját.
A brüsszeli régió ezek mellett támogatja a belvárosi autóhasználat kilométer alapú megadóztatására irányuló tárgyalások megnyitását is - tették hozzá.