Egymillió főre vetítve 64 ember halt meg közlekedési balesetben tavaly Magyarországon. Ez a hatodik legrosszabb adat az EU-ban, a sereghajtó Románia 96, Bulgária 88, és Litvánia 78 áldozattal. Az Európai Unió átlaga 49. Nagy-Britanniában 28, Dániában 30, Írországban pedig 31 - derül ki az adatokból.
Tavaly az európai utakon 25 ezer ember halt meg, amely bár elképesztően magas szám, mégis azt jelenti, hogy a kontinens útjai a legbiztonságosabbak a világon.
Az halálos balesetek száma folyamatosan csökken az unióban, azonban az elmúlt években ennek üteme lecsökkent, így egyre kisebb a valószínűsége annak, hogy a 2020-re kitűzött, kevesebb, mint 16 ezres célt el tudják érni.
A kétezres évek elején még 54 ezer halálos áldozatot szedett a közlekedés, 2010-ben pedig 31 500-at. 2013 óta nem sikerült érdemi csökkenést elérni Európában. 2017-hez képest példásul mindössze 1 százalékot.
Magyarországon még rosszabb a helyzet: 2010-hez képest mindössze 15 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma, miközben az európai átlag 21 százalék.
Itthon 2017-hez viszonyítva még nőtt is ez a szám 1 százalékkal. Egy évből azonban nem szabad messzemenő köveztetéseket levonni, Európában több olyan ország van, ahol egy év alatt jelentős növekedés történt. Inkább a hosszabb idősorok beszédesek.
A 2018-as számok nem véglegesek, ezért az Európai Bizottság mélyebb elemzést csak a 2017-es adatok alapján közölt.
Ebből kiderül, hogy az halálos áldozatok 46 százaléka személyautóban, 15 százaléka motoron, 8 százaléka kerékpáron, 3 százalékuk pedig mopeden vesztette életét. A gyalogos áldozatok aránya 21 százalék, ezen kívül 7 százalék "egyéb járművön" vesztette életét.
Az úttípusok szerinti bontásból kiderül, hogy az áldozatoknak 8 százaléka vesztette életét autópályán, 38 százalék lakott területen, 54 pedig azon kívül.
Az Európai Unió célja, hogy 2050-re nullára redukálja a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek számát. 2030-ig pedig az az elképzelés, hogy megfelezzék a 2020-as számokat.