A londoni kormány bosszúval fenyegetőzik miután a francia csendőrség hajója Le Havre kikötőjébe kísért egy brit halászhajót, amely a francia hatóságok szerint engedély nélkül halászott a francia felségvizeken - írja a Financial Times. A zsákmányt lefoglalhatják, a kapitány bírósági meghallgatás után pénzbírságra számíthat. Ez az incidens nem az egyetlen a két ország közti halászati vitában.
Egy további halászható is fennakadt a franciák hálóján Normandia partjainál, ám ennek legénysége nem engedelmeskedett azonnal, nem engedték a francia tiszteket a hajójukra, hogy azok ellenőrizzék a hajópapírjait. Miután szigorúan megfenyegették őket, miszerint nem okos dolog szívózni a gall kakassal, jobb belátásra tértek.
Párizs napok óta azzal fenyegetőzik, hogy megszigorítja a brit exportáruk vám- és egészségügyi ellenőrzését, illetve szigorúbban fogja ellenőrizni a Franciaországot Nagy-Britannia felé elhagyni szándékozó kamionokat, ha London nem ad több halászati engedélyt a kisebb francia hajóknak a brit felségvizeken. A brit álláspont szerint a nagyobb halászhajóflották működését engedélyezik, amivel a hajók túlnyomó része bejuthat a területükre.
Kinek nagyobb?
A londoni kormány úgy véli, hogy ez a hozzáállás megsérti az Egyesült Királyság és az Európai Unió egy évvel ezelőtt között szabadkereskedelmi szerződését. Emellett a Dover és Calais közti kereskedelem szétzilálásával fenyeget. David Frost, brit brexitügyi miniszter azt mondta, hogy gondolkodnak a szükséges további lépéseken. Clement Beaune, francia Európa-ügyi miniszter egy tévéinterjúban annak a véleményének adott hangot, hogy keményebben kell fellépni a britekkel szemben, mert úgy tűnik, csak ebből értenek.
Májusban már volt egy kínos incidens a két ország között, amelyben megjelentek a fegyverek. Az Egyesült Királyság kiküldte legendás haditengerészetének egyik hajóját a Jersey-szigetekhez, amelyet francia halászok blokád alá vettek, miután nem kaptak engedélyt a brit felségvizeken folytatandó halászatra.
A vitáról sokat elárul Annick Girardin francia tengerészeti miniszter megjegyzése. Szerinte a brit kormány hazudik, amikor azt állítja, hogy a nagyobb cégek halászati engedélyeinek megadásával a kért halászati licencek 98 százalékát megkapták a franciák. Valójában ez az arány csupán 90,3 százalék. A kérdés tehát nyitott, vajon melyikük igazsága a nagyobb?