A hazai üzemanyagárakat leginkább meghatározó Brent olaj ára december 10-én 40 dollár alá csökkent, hétfőn pedig 37,92 dolláron zárt. Ez újabb rekord a 2014 utolsó negyedévében kezdődő áresés óta.
Bár annak megjósolása, hogy hol ér majd véget a zuhanás nagyon nehéz, szakértők azt sem zárják ki, hogy 30, sőt 20 dollárra is eshet a Brent világpiaci ára. Hogy ez mit jelent majd a kiskereskedelmi árakban azt nagyon leegyszerűsítve az olaj mellett még három tényező határozza meg: az adórendszer esetleges változásai, a termelési és kereskedelmi láncban résztvevők árrései és a dollár/forint árfolyam változása. Ráadásul ma a Fed kamatdöntése miatt nagy kockázata egy dollárerősödésnek is, amely egészen biztosan felfelé hajtaná az üzemanyagárakat.
Kapcsolódó
A Napi.hu a Nemzetgazdasági Minisztériumtól megtudta, a tárca nem tervezi az üzemanyagok jövedéki adójának megemelését, az a benzin esetében marad a literenkénti 120 forint, míg a gázolajnál 110,35 forint. Mivel az üzemanyag-forgalom az idén nagy mértékben megemelkedett, a központi költségvetés bevételei a jövedéki adóból úgy is nőttek, hogy nem nyúlt a jövedéki adóhoz. Az áfa esetében a forgalom növekedése ugyancsak a bevételek emelkedése irányába hat, ez ugyanakkor nem fix, tehát minél olcsóbb az üzemanyag, annál kevesebb áfát fizetünk be a kasszába. Az NGM szerint ugyanakkor a lakosság a megmaradt jövedelmét más termékekre és szolgáltatásokra költi, így ha nem is az üzemanyagon, de máshol mégis befizeti azt a pénzt az államkasszába.
Az árrések esetében már nem ilyen egyszerű a helyzet. Egy leegyszerűsített számítás szerint az üzemanyagok árából kivonva a brent árát (forintban számolva, egy literre vetítve), illetve az adókat, kijön az az összeg, amelyből a finomítónak, a nagykereskedőnek és a kiskereskedőnek ki kell gazdálkodniuk a maguk profitját. Ez az összeg a benzin esetében a 2014 első negyedévi átlagos 47 forintról az elmúlt három hónapra 62 forintra nőtt, a gázolajnál pedig 70-ről 76-ra.
Ezekkel az értékekkel - és a keddi dollárárfolyammal - számolva kicsivel a 30 dolláros olajár esetében az üzemanyagok ára átlépheti a lélektani 300 forintos szintet, 20 dollárnál pedig 280 forint körüli árak szerepelhetnének a kútoszlopokon. Mindehhez ugyanakkor az is kell, hogy a piaci verseny legalább a korábbi szinten tartsa a szereplők között felosztható pénz mennyiségét, amely igen hektikusan alakult az elmúlt szűk két évben.