Mindössze egy hónappal a németországi parlamenti választások előtt minden jel arra mutat, hogy Martin Schulz, a német szociáldemokraták (SPD) kancellárjelöltje teljesen elfuserálta választási kampányát - kezdi meglepő konklúzióra jutó háttérelemzését a Financial Times (FT) hasábjain Nikolaus Blome, a Bild Zeitung főszerkesztő-helyettese.
A regnáló kancellár, Angela Merkel konzervatív CDU/CSU pártszövetsége 15 százalékponttal vezet az SPD előtt, és ami talán még ennél is fontosabb: a közhangulat nyugodt. Nincs olyan esemény a láthatáron, amely a fordulat lehetőségével kecsegtetné Schulzot. Az utolsó ilyen pillanat az volt, amikor a télen váratlanul feladta az Európa Parlament elnöki tisztét, hogy hazatérve bejelentkezzen kancellárjelöltnek.
Feltűnése feltüzelte pártját és hullámokat vert a közéletben is, ami az SPD népszerűségének sok éve nem tapasztalt megugrásában öltött testet. Néhány hónap múlva, áprilisban a közvélemény-kutatók fej fej mellett (30-30 százalékon) mérték Merkel és Schulz pártját.
Szevasz tavasz
Ez a lelkesedés azonban a tavasz elmúltával elporladt. A szociáldemokraták a nyári uborkaszezon előtt váratlanul elvesztettek két regionális választást. Az SPD valahol a reménytelenség és a depresszió közötti hangulatban találta magát a nyári szabadságok előtt. A szerencse azóta is a regnáló kancellárt támogatja.
A gazdaság nagyon jól muzsikál, a munkanélküliség rekordalacsony szinten áll, az bőven van elkölthető közpénz. A németek többsége már nem neheztel Merkelre azért, mert 2015-ben megnyitotta az ország kapuit az Európába érkezett egymillió bevándorló előtt, pedig 2016 elején úgy tűnt, elvesztették bizalmukat a kancellárban - még a hardcore CDU-rajongók is dühösek voltak rá.
A német középosztálybeli szavazók visszatértek az elmúlt évtizedben bevált választásuk, a Mutti (Merkel beceneve) mellé. Működik a CDU "érezzük jól magunkat" kampánya, amely olyan szappanoperákba illő szlogenekkel operát, mint például Szavazzon egy olyan Németországra, amelyben jól élünk és szeretünk élni!
Kifogyott az ötletekből
Eközben Schulz nem csupán saját hibáitól szenved. Gerhard Schröder, az utolsó SPD-kancellár, akit éppen Merkel győzött le 2005-ben éppen az elmúlt heteket találta alkalmasnak arra, hogy bejelentse: csatlakozik az orosz állami olajvállalat, a Rosznyefty igazgatóságához. A kancellárjelölt elhatárolódott tőle, de az ügy két hétre félrevitte a kampányt.
Schulz a nyáron kifogyott az ötletekből. Nem tudta kimozdítani Merkelt a komfortzónájából - a kancellár asszony szokásos politikai taktikájának megfelelően "merkelezhet", azaz ül a hátsóján, és hagyja, hogy ellenfelei ellőjék a muníciójukat a semmibe.
A SPD jelöltje túl sok témával próbálta felkelteni a választók figyelmét, ám egyikkel sem ért célt. Akár az volt a baj, hogy nem vette észre, mivel támadhatna sikeresen, akár az, hogy nem megfelelő választ adott olyan kérdésekre, amelyek érdekelnék az embereket, a lényeg: elvesztette kezdeti lendületét - állapítja meg a Bild főszerkesztó-helyettese.
Kihagyott esélyek?
Feltűnő, hogy Schulz eddig kínosan került néhány számára ígéretes kérdést. Nem szembesítette eddig Merkelt azzal, milyen gondokat okoz az országba beengedett rengeteg bevándorló integrálása. Bár az érkezők száma idén a hivatalos adatok szerint "csupán" 200 ezer lesz, a német középosztálybelieket erősen érdekli-aggasztja ez a kérdés.
A szociáldemokrata kihívó nem dörgölte ellenfele orra alá, hogy regnálása alatt nőtt a bűnözés. A betörések száma az egész országban emelkedett annak ellenére, hogy a konzervatívok a jog és a rend párjaként reklámozzák magukat. Végül, de nem utolsósorban Schulz nem használta ki, hogy a német autógyártók dízelbotránya komoly kárt okoz azoknak, akik idősebb dízelautókat vezetnek, pedig sokan vannak ilyenek.
Bizonytalansági tényező
Éppen ezek a le nem ütött labdák teszik bizonytalanná Merkel stratégáit. Emiatt nem merik biztosra venni a CDU/CSU választási győzelmét. Emellett attól is tartanak, hogy sokan annyira tutira veszik a kancellár sikerét, hogy otthon maradnak a szavazás napján. Nem véletlen, hogy a CDU szakítva eddigi elutasító álláspontjával immáron plakátokon biztatja az embereket a korai levélszavazásra. Igyekeznek már most begyűjteni a támogató voksokat.
Mint 12 éve?
És van még valami, ami aggodalomra adhat okot Merkel csapatában, nevezetesen Schulz kampánya. Azok, akik mostanában részt vettek túlzsúfolt nézőterek előtt tartott gyűlésein, meglepődve tapasztalták, milyen erőteljes, kitartó hangulatban támogatják hívei.
A Bild Zeitunk főszerkesztő-helyettesének eszébe jutott egy telefonhívás, amelyet 12 évvel ezelőtt kapott. Az SPD akkori kancellárjelöltje, a posztot előtte hét éven át birtokló Schröder szóvivője egy nagygyűlésre invitálta.
Annak ellenére, hogy Schröder a mostanihoz hasonlóan nagy hátrányban volt a versenyben, a szavait hallgató tömeg energiája azt sugallta, hogy valami zajlik a mélyben. Az SPD jelöltje 2005-ben végül csak egy százalékponttal marad le Merkel mögött.