Ha az orosz kormány terveivel összhangban a Gazprom új szállítási útvonalat épít ki Európa gázellátására Törökországon keresztül, azaz kiiktatja az ukrán tranzitot, akkor sem tud megszabadulni a jelenlegi tranzitköltségektől - derült ki a Reuters beszámolójából. Szlovákiának és Bulgáriának évente közel egymilliárdos számlát kell kiállítania.
Az érvényben lévő szerződések értelmében ugyanis az előbbi országnak 2028-ig, az utóbbinak 2030-ig kell fizetnie az energiahordozó továbbításáért, akkor is, ha egy köbméter gáz sem susog át a csöveken. A Szlovák tranzit egyébként nagyon fontos, mert a Gazprom ezen az útvonalon át éri el két legnagyobb európai vásárlóját, Németországot és Olaszországot.
Az Eustream, a szlovák állam tulajdonában lévő gázszolgáltató tavaly 630 millió euróról állított ki számlát az orosz gáz továbbításáért. Ez elmarad a 2013-as 697 milliótól, ám a cech legnagyobb részét a Gazpromnak kellett kifizetnie - derült ki a cég nyilvános adataiból, illetve a Reuters számításaiból. A szintén állami tulajdonú bolgár Bulgartransgaz 100 millió eurót kapott tranzitért - jelentette a cég.
Sehol sincs a török áramlat
Ez a két összeg együtt eléri az orosz gázmonopólium tavalyi adózott nyereségének negyedét. Ukrajna kétmilliárd dollárt (1,8 milliárd euró) kasszírozott (ez a Naftogaz állami gázcéghez folyt be), ami megfelel a kijevi költségvetés hat százalékának. Ez világosan mutatja, milyen nagyot bukna Ukrajna, ha kimaradna az orosz gáz exportútvonalából. A Kreml 2020-ra szeretne eljutni idáig.
Kétséges azonban, hogy ez sikerülhet. A kerülőútvonal Törökországon keresztül vezetne, ám Ankara még mindig nem erősítette meg együttműködési készségét az új vezeték kiépítésével kapcsolatban. A török áramlat névre keresztelt csőkígyó egyik vége Oroszországban lenne, majd a Fekete-tenger fenekén és egy rövid törökországi szakaszon át érne el másik végpontjára, a török-görög határra.
Óriási költségek
A Gazprom, amely az orosz GDP nyolc százalékát hozza, 3,3 milliárd euróra becsli a török áramlat megépítésének költségét. Az áramlatba négy vezeték tartozna, amelyek egyenként évi 15,75 milliárd köbméter gáz szállítására lennének alkalmasak. Az orosz vállalatnak emellett azzal is szembe kell néznie, hogy az északi áramlat bővítése, amelyről a múlt hónapban állapodtak meg Németországgal, 9,9 milliárd eurót emészthet fel.
Közgazdasági szempontból nyilvánvaló, hogy nem ésszerű ennek a két megaprojektnek a párhuzamos futtatása - fejtegeti Andrej Policsuk, a Raiffeisen Bank elemzője. Lehet azonban, hogy ez a tranzittal járó kockázat ára. Ezzel a 2005-2006-os, illetve 2008-2009-es válságra utalt, amikor az orosz-ukrán viták miatt egy időre leállt az orosz gáz továbbítása Európába.
Kibékülhetnek
Kérdés azonban, hogy mekkora az a pluszköltség, amelyet még józan ésszel be lehet vállalni. Az északi áramlaton 1000 köbméterenként 43 dollárért (40 euró) tudja átpumpálni a gázt a Gazprom, miközben az ukrán tranzit csak 33 dollárjába kerül - mondja Mihail Korcsemkin, az East Gaz Analysis tanácsadó cég vezetője. A Naftogaz szóvivője nem mulasztja el megjegyezni, hogy Ukrajna kínálja a legrövidebb és legolcsóbb szállítási útvonalat az orosz gáznak.
Ennek tükrében nem csoda, hogy az elemzők egy része kételkedik abban, hogy az oroszok 2020-ra képesek lesznek teljesen megkerülni Ukrajnát. Eddig egy métert sem fektettek le a török áramlatból, továbbá nem kötöttek szerződést az olasz Saipemmel arról, hogy kiépítsék a vezeték európai folytatásához szükséges kapcsolatot.
A bizonytalanságot a Gazprom vezérigazgatója, Alekszej Miller is erősítette, miután a múlt hónapban kijelentette, hogy készek tárgyalni az ukrajnai tranzitvezeték használatának meghosszabbításáról. Tavaly 60 milliárd köbméter orosz gáz jutott el ezen az útvonalon Európába, ami a Gazprom exportjának 40 százaléka. Valerij Nyesztyerov, a Sberbank szakértője úgy véli, hogy 5-10 éven belül normalizálódik a két ország viszonya, ezért valami biztosan megmarad az ukrán tranzitból.