A Ford felülvizsgálja teljes európai tevékenységét annak szellemében, hogy a jövőben a világ különböző autópiacain különböző stratégiát kíván követni - adta hírül a Financial Times. Steve Armstrong, a cég európai elnöke nyilatkozatát. Nem egyszerűen arról van szó, hogy hatékonyabbá akarják tenni a vállalat tevékenységét, hanem teljesen újraszervezik azt. Tárgyalásokat kezdtek az elbocsátásokról a szakszervezetekkel, de az átalakításokkal járó elbocsátásokról egyelőre csak annyit árult el a cégvezető, hogy több ezer embertől válnak meg.
A Ford 15 európai gyárában jelenleg 53 ezer embernek ad munkát. Ebből két motorgyár az EU-t elhagyni készülő Egyesült Királyságban van. Magyarországhoz legközelebb a romániai Craiovában (régi magyar nevén Királyi) van autó-összeszerelő üzeme a cégnek, amelyben több mint 50 ezer jármű és több mint 150 ezer motor készül évente. Ezt a vállalkozását az elmúlt években bővítette a Ford.
Semmi sem zárható ki
Az amerikai autógyártó európai tevékenysége a valutaárfolyamok változása és a dízelmotoros autók eladásának hanyatlása miatt az elmúlt két évben veszteséges volt. Az USA másik autóipari óriása, a General Motors két éve adta el Opeleket és azokkal megegyező, de jobboldali kormányos Vauxhallokat gyártó európai divízióját a francia PSA-nak. Armstrong beszámolója szerint a Ford nem akar kivonulni Európából, bár minden lehetséges, mivel a "reset" gombot nyomták meg a cég átalakításában.
A változás része, hogy átszabják a kínálatot: azokat a típusokat és modelleket tartják meg, amelyeket nyereségesen tudnak értékesíteni. Az USA-ban ennek jegyében visszahúzódtak a személyautók piacáról és a SUV-kra, a pick-upokra és a Mustang sportautómárkára koncentrálnak. Európában csökkentik a C-Max minivan értékesítését és a Fiesta-Focus-Mondeo trióra koncentrálnak. A tervek szerint az új modelleknek lesz valamilyen szintű villanyváltozata.
Soha korábban
A cég számít rá, hogy az átszervezés nyomán csökkenni fog Európában eladott autói száma, ám az árrés számításaik szerint tágulni fog. Armstrong szerint továbbra is jelen lesznek a tömegautók piacán. A szállító járművek terén a Volkswagennel akarnak együttműködni és a végső cél az átlagosan hatszázalékos profitráta elérése az európai értékesítésben. Ez igen ambiciózusnak hangzik annak tükrében, hogy soha korábban nem érték el ezt a nagyságot.
Világszinten évi 14 milliárd dollárral akarja csökkenteni költségeit a Ford. Ezt főként az USA-n kívül akarják elérni. Elemzők szerint a világ országaiban összesen 24 ezer embert bocsáthatnak el a cég 202 ezer alkalmazottjából.