A pandémia alatt az otthon töltött idő és a napi szintű home office a készülékhasználati szokásainkat is átalakította. Míg egy család korábban csak heti 2-3 alkalommal indította be a mosogatógépét, addig 2020-ban akár naponta többször is sor kerülhetett erre. A porszívó és a hűtő is aktívabb használatnak volt kitéve, sok családnál pedig napi szinten ment a mosógép is.
Bár sokan vásároltak új gépet 2020-ban, a megnövekedett használat miatt a közeljövőben sok gép cseréje is esedékes lesz, ugyanakkor egyes készülékek esetében ez már most is komoly piaci kihívást jelent. Gerzsei Attila, a Gorenje Group Customer Service igazgatója szerint a vásárlói tudatosság növekedése, az okosgépek elterjedése és az internet alapú szervizszolgáltatások fejlesztése jelentheti a megoldást.
Kapcsolódó
Gerzsei szerint valójában mindegy, hogy telefonra, mosógépre vagy mosogatógépre van szükségünk, ugyanis ezekbe a készülékbe hasonló típusú elektronikai és egyéb alapanyagok, alapalkatrészek – pl. chipek, műanyagok – szükségesek, és jelenleg világszerte óriási hiány van ezekből az összetevőkből. A Covid-járvány első időszakában, 2020 tavaszán a háztartásigép-gyártók átlagosan 3-6 hónapos tartalékkészlettel rendelkeztek, azonban 2020 őszétől a készletek kifogyása komoly globális kihívást jelentett.
Ázsiában ugyanis – ahol az alapanyag- és alkatrészgyártás java történik –, a járványügyi korlátozások miatt még mindig limitált kapacitással működnek a gyárak, ráadásul az ellátási láncok is lelassultak, a konténerárak megsokszorozódtak, így a szállítási nehézségek tovább fokozzák a vállalatoknál jelentkező készlethiányt, amelyen az sem segít, hogy az alapanyagok és alkatrészek ára is emelkedni kezdtek.
A szakértő szerint a háztartási gépek közül Európa szerte leginkább a mosogatógépek és a porszívók piacát érinti jelenleg a készlethiány, de a többi gép esetében is számítani kell arra, hogy már a karácsonyi időszakot megelőzően is jelentősen visszaeshet a termékkínálat.
Kiemelten fontos lesz a vásárlói tudatosságunk növelése is: például, hogy ne csak az ár számítson egy-egy új készülék megvásárlásánál, hanem az is, hogy az adott készülék mennyire javítható, milyen terméktámogatás jár hozzá. „Ma már az új, modern gépek, és főleg az okoskészülékek esetében a hiba az esetek 30-40 százalékban akár távvezérléssel is megállapítható, nem ritkán még orvosolható is, ez pedig segíthet az esetlegesen felmerülő problémák gyorsabb megoldásába és a szervizszolgáltatások hatékonyabbá válásában. A készülékek rendszeres karbantartása szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy készülékünk problémamentesen üzemeljen” – tette hozzá a szakértő.