A FIFPro felméréséből - melyben 54 ország 14 ezer játékosát kérdezték - kiderült, hogy hatvan százalékuk havi kétezer dollárnál (580 ezer forintnál) kevesebbet keres, tízből négyen pedig már megtapasztalták, milyen, ha nem érkezik meg időben a fizetésük.
Manapság senki nem hiszi el, hogy a klubok nem tisztelik az általuk kötött szerződéseket és sokszor nem fizetnek a játékosaiknak, pedig ez mindennapos probléma. Szégyellniük kellene magukat - mondta a kutatás kapcsán Theo van Seggelen, a FIFPro főtitkára.
A Manchesteri Egyetemmel közösen európai, észak- és dél-amerikai, valamint afrikai országokban készített felmérés szerint a közvélemény hiába gondolja azt, hogy a labdarúgók döntő többsége drága autókkal jár, s hatalmas házakban él, a valóság ennél sokkal sivárabb: egy átlagos játékos az alacsony fizetések, a késedelmes juttatás és a megfélemlítés miatt szenved.
Nem mindenkinek jut három drága autó. A futball világa teljesen más képet mutat, mint amit a szurkolók gondolnak. A nagy többség átlagos fizetésből él, rövid karriere van, amely után bizonytalan jövővel kell szembenéznie. Szeretnénk elérni, hogy a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) jobban figyeljen oda, és ha például egy klub több mint egy hónapig nem fizet a játékosának, akkor indítson ellene eljárást. Ha pedig ez sem segít, büntesse meg az ország szövetségét - tette hozzá Van Seggelen.
A kutatás szerint a világ labdarúgóinak 40,3 százaléka keres többet, mint havi kétezer dollár. A maradék hatvan százalékból 14,5 százaléknyian ezer és kétezer dollár között, 24,6 százaléknyian 300 és 1000 dollár között keresnek, 20,6 százaléknak pedig kevesebb jut, mint havi 300 dollár.
A megkérdezettek 41 százaléka nyilatkozott úgy, előfordult, hogy késett a fizetése. A gaboni, a bolíviai és a tunéziai bajnokságban játszók több mint 90 százaléka tett erről említést, de például a Törökországban szereplők 75 és a Romániában profiskodók 74 százaléka panaszkodott emiatt.
A felmérés arra is kitér, hogy a játékosok 16 százaléka kapott fenyegetéseket a szurkolóktól. Ez Skóciában és Olaszországban okozza a legnagyobb problémát.