- Nemzetközi szervezetek (egyebek mellett az IMF, OECD, ILO) az elmúlt években jelentéseikben többször hangsúlyozták a nők gazdasági aktivitásba történő bevonásának fontosságát, miután ebben látnak még olyan tartalékokat, amellyel fel lehetne lendíteni a globális gazdaságot. A Mastercardnak létezik egy projektje, melynek keretében a fejlődő világban személyazonossággal látnak el nőket. Miért gondolják ezt fontosnak?
- Több fejlődő országban a nőknek és a férfiaknak nincs elérése alapvető pénzügyi infrastruktúrákhoz, a bankszámlákhoz és fizetési lehetőségekhez való hozzáférés nem olyan, mint nálunk. A Mastercard komoly lehetőséget lát abban, hogy a Világbankkal együttműködve elősegítse a pénzügyi integrációt. Az elmúlt években jelentős előrelépéseket értünk el: 3-4 éve még 2,5 milliárd embernek nem volt érte el az alapvető banki szolgáltatásokat, mostanra ez a szám 2 milliárdra csökkent.
Ez már nemcsak pénzügyi integrációról szól, hanem a digitális és nemi integrációról is, ugyanis azt látjuk, hogy valamilyen személyazonosságra mindenkinek szüksége van ahhoz, hogy a mai világban létezni tudjon - jelentsen ez digitális vagy fizikai személyazonosságot, egy személyi igazolvány vagy útlevél formájában. Ezek okmányok gyártását sokszor kormányok szorgalmazzák, ami viszont infrastrukturális beruházásokat igényel. Mi abban segítünk ezen országok vezetésének, hogy megmutassuk, ennél messzebbre is mehetnek. Ha például fizetési lehetőséget rendelnek ezekhez az igazolványokhoz, akkor például a szociális juttatásokat a személyi igazolványhoz kötve lehet kifizetni.
És mindez hogyan segíti a nőket? A nők integrációja kritikus pont. Korábban elsősorban a férfiak voltak azok, akik dolgoztak, keresték a pénzt, ezért a férfiaknak volt személyazonosságuk. Most viszont már látszik a nők munkaerőpiacra való belépésének fontossága. Tanzániában például a nők vezetik a mezőgazdasági reformokat. Ez viszont igényli a digitális identitást is. Ez egy virtuális körforgás, ami magába foglalja a pénzügyi, digitális és nemi integrációt, ami segítheti a gazdasági növekedést is a világon.
- A nők személyi igazolványhoz juttatására hogy reagáltak az érintett országokban, hiszen ez a nők társadalomban betöltött szerepének drasztikus megváltozásához is vezet?
- Több mint 60 kormánnyal dolgozunk együtt ilyen programokon. Nagy igény mutatkozik arra, hogy a nőket is bevonják a gazdaságba. Ha ugyanis befektetnek a nőkbe, akkor igazából a jövő generációjába fektetünk, miután a ők biztosítani fogják, hogy a gyerek például iskolába járjon. Azok a kormányok, akikkel együtt dolgozunk, támogatóak, szeretnék, ha a gazdaságuk fejlődne és része lenne az új digitális jövőnek. Ehhez mi az infrastruktúrát biztosítjuk és a lehetőséget, hogy a gazdaságuk fejlődjön.
- Hogy néz ez ki a számok nyelvén?
- Minden országban más és más. Dél-Afrikában például azokon a településeken, ahol korábban semmilyen elfogadottsága nem volt a pénzügyi termékeknek, most az ott élők mindegyike rendelkezik ilyennel. A szociális juttatások kifizetésével könnyedén értünk el tízmilliókat. A nigériai kormánnyal kitűzött célunk pedig, hogy 100 millió embert érjünk el a következő 12-18 hónapban.
- Az alapvető pénzügyi ismeretek oktatása terén sok a tennivaló ezekben az országokban?
- A fejlődő országokban az emberek nagyon is tisztában vannak pénz értékével. E fejlesztések megjelenésével igazából annyi történik, hogy a papírformáról átváltanak kártya formátumra. A termékeink amúgy is intuitívak - ha ugyanis a technológiai megoldások túl bonyolultak, akkor az emberek nem fogják használni.
Fekete-Afrikai lakosságának 85 százaléka rendelkezik mobiltelefonnal, így ott a szolgáltatásaink jó része mobiltelefonra épül. Emellett sok feltöltőkártyás megoldásunk is van, mert ez nagyon jól illeszkedik a személyazonosító kártyákhoz. Biztonsági szempontból is előnyös, hiszen egy feltöltőkártyára lehet biometrikus azonosítót, pin-kódot vagy chipkártyát is lehet tenni. Azt mondanám, hogy a kártya a fő darab, de innen véleményem szerint nagyon gyors lesz a váltás a mobiltelefonok felé.
A kormányok is sokat spórolhatnak azzal, hogy a személyazonosító kártyára teszik a szociális juttatásokat, a csekkes vagy a készpénzes kifizetésekkel szemben. A készpénz egy gazdaságnak a GDP 0,5-1,5 százalékába is kerülhet évente. Ennek kivételével sokat lehet spórolni, nem beszélve arról, hogy a pénz így biztosan azokhoz kerül, akiknek szánják, s minimalizálni lehet a lopásokat és visszaéléseket is. A kártya elvesztésével pedig elég csak letiltatni azt, nem veszik el az azon lévő járandóság, ami a készpénzes juttatások esetében már nem mondható el. Ezt a megoldást pedig nem csak Afrikában használják, hanem Oroszországban vagy Kelet-Európában is.
- A Mastercard segélyszervezetekkel is együttműködik, itt hogy segíthet a technológia?
- A világélelmezési programban is részt veszünk. A feltöltőkártyás megoldáson keresztül meg tudjuk állapítani, hogy milyen típusú ételt küldjünk, lehet látni ugyanis, hogy mit vesznek ezekkel az érintettek. Ilyen például a tejpor, amely az afrikai térségben kötelező elem.
Ezt a technológiát (digitális személyazonosítás és elektronikus fizetés) Jordániában és Libanonban is használjuk, és ott is, ahol nagyszámú szíriai menekült van. Együttműködünk ezekkel az országokkal és a helyi kibocsátó bankokkal. Van partnerünk Görögországban és Németországban is (Save the children program), de ahány civil szervezettel csak lehet, együttműködünk, hogy ez a program működjön. Azt is nézzük, hogy az új technológiát hogyan tudjuk ezekbe a projektekbe belevonni: a Mastercard segélyezési hálózata a segélyek gyorsabb kiosztását és a pontosabb adminisztrációját is lehetővé teszi, visszaszorítva a visszaéléseket.
- A nők nagyobb szerepvállalása a fejlett gazdaságokban is feladat. Ön mint női felső vezető, hogy látja a nők helyzetét a nyugati világban?
- Szerencsésnek érzem magam, hogy egy olyan szervezetben dolgozhatok, ahol a női vezetői szerepek elismertek. A Mastercardnál fontosnak tartjuk a vélemények és a gondolkodás sokszínűségét, a nemek egyensúlyát, mi ezt olyan pozitívumként értékeljük, ami a vállalatot erősebbé, dinamikusabbá, mérvadóbbá teszi.
Vezető pozícióban lévő nőként felelősségemnek érzem, hogy tehetséges nőket vegyek fel a csapatomba, de ez nem arról szól, hogy bármelyik nemet előnyben részesítsük. Nálunk fontos a kiegyensúlyozottság.
- Ezek szerint nincs úgynevezett üvegplafon a vállalatnál?
- Vannak azért akadályok, amelyeket nőknek le kell küzdeniük, hiszen különböző élethelyzeteken mennek keresztül, de a Mastercardnál a munkahelyi egyensúly megteremtésére törekszünk. A technológia segítségével már sok minden megoldható, ha például egy nő gyereket vállal, akkor most már lehetővé válik, hogy ne essen ki a munkából huzamosabb időre. Emellett az apák szülési szabadságát is támogatjuk, hogy a férfiak is kivehessék a részüket a gyereknevelésből. A vállalatnál szeretnénk azt elérni, hogy a gyereknevelés mindkét szülő felelőssége legyen.