Bár a bukaresti kormány arra számít, hogy Románia január 1-jétől a schengeni övezet tagja lesz, ez távolról sem biztos, Hollandia ugyanis továbbra sem támogatja feltétel nélkül a csatlakozást - írja a Maszol. Romániának „szerkezetileg erősebb jogállammá kell vállnia”, mondta Mark Rutte holland miniszterelnök októberi bukaresti látogatása alkalmával.
Az is egyértelmű jelzés, hogy a holland kormánypártok képviselői kedden nem szavazták meg az Európai Parlamentnek Románia schengeni csatlakozását támogató állásfoglalását.
Hollandia évekkel korábban egyszer már megakadályozta, Franciaországgal egyetemben, Románia csatlakozását a schengeni övezethez, és azóta is erősen tartja magát a közvéleményben a vélekedés, mely szerint a németalföldiek önös gazdasági érdekből tettek keresztbe, a rotterdami kikötő forgalmát féltve. Jelenleg a rotterdami kikötő Európa első számú kapuja a kelet-ázsiai piacok felé, azonban Románia csatlakozásával a konstancai elszipkázná forgalmának egy részét - állítják az elmélet hívei.
Hollandia távol van
Tagadhatatlan, hogy ha Románia a schengeni övezet része lenne, az ország fekete-tengeri kikötőinek a jelentősége némileg felértékelődne, a jelenleginél valamivel több áru érkezne oda az EU-n kívülről. Az adatok fényében azonban eléggé kétséges, hogy Konstanca érdemi fenyegetést jelentene a holland tengeri kereskedelemre.
A shipafreight.com portál adatai szerint a rotterdami kikötő éves áruforgalmi kapacitása 14,8 millió TEU. A TEU egy mértékegység, mely 20 láb (6,09 méter) hosszúságú, általában 8 láb (2,43 méter) széles fém konténert jelöl. Egy TEU kapacitás maximum 21 600 kg rakománynak felel meg. A kontinens második legnagyobb kikötője a 11,8 millió TEU-s antwerpeni, a harmadik pedig a hamburgi (9,25 millió TEU). A negyedik helyen álló pireuszi kikötő kapacitása már csak 5,65 millió TEU.
Messze lemaradva
A konstancai kikötő nemhogy nem szerepel az első tízben, de még látótávolságban sincs. A hivatalos adatok szerint 2021-ben a konstancai kikötő forgalma 631 946 TEU volt, ami 4,31 százaléka a rotterdami kapacitásának. Konstanca még az európai Top 10 utolsó helyén álló Le Havre kikötőjével sincs egy súlycsoportban, annak ugyanis 2,78 millió TEU az áruforgalmi kapacitása.
A konstancai kikötő fejlesztése hatalmas befektetést feltételezne, ilyesmire a közeljövőben nincs kilátás. Ugyanakkor, ha egyik napról a másikra többszörösére nőne az áruforgalmi kapacitása, a tényleges forgalom valószínűleg akkor sem változna lényegesen, aminek az oka a romániai szállítási infrastruktúra katasztrofális állapota.
Mindezek alapján azt feltételezni, hogy a hágai kormány Rotterdamot félti Konstancától, olyan, mintha azt állítanánk, a Kolozsvári CFR-t azért nem hívták meg a tervezett Európai Szuperligába, mert a Real Madridot féltik tőle.