A tavaly elfogadott új orosz médiatörvény gondoskodik róla, hogy a külföldi tulajdonosokat kiszorítsák az ország médiapiacáról. Bár a szabályozás egyértelmű célja, hogy még a mérsékelten kritikus, vagy legalább objektív tájékoztatást is elsöpörjék az amúgy is uralkodó kormánypropaganda útjából, jelentős adomány ez a Vlagyimir Putyin elnökhöz hű oligarcháknak, akik fillérekért juthatnak a vagyonokat érő médiaeszközökhöz.
Ez mondhatni automatikus velejárója annak, hogy a 2016. január 1-el hatályba lépő törvény 20 százalékra korlátozza a külföldiek tulajdoni részesedését az orosz médiában.
Eddig a határ 50 százalék volt az elektronikus médiánál, a nyomtatott sajtóra azonban ez nem vonatkozott. A jogszabály emellett megtiltja, hogy külföldiek vagy kettős állampolgárok médiavállalkozást alapítsanak Oroszországban. A törvényhozók szerint a rendelkezések célja megóvni az oroszokat a káros külföldi befolyástól.
A törvény működését jól mutatja a legutóbbi üzletkötés: a svájci Edipresse csoport, Mother and Baby, Landscape Design és az Atelier kiadója oroszországi vállalata, az Edipresse-Konliga 100 százalékát adta el júliusban vezérigazgatójának, Makszim Ziminnek. Mint a The Moscow Times írta, az Edipresse úgy véli, a 20 százalékra leszorított részesedés értelmetlenné teszi részvételét az orosz piacon.
A svájciaknál sokkal jelentősebb tulajdonosok is hasonlóan ítélik meg a helyzetet. A német Axel Springer, amely a Forbes, az OK! és a GEO többségi tulajdonosa az RBC című orosz lap értesülése szerint eladja magazinjait. A részvények 80 százalékát Alekszandr Fedotov, az Artcom Media Group tulajdonosa veszi meg, a külföldi által birtokolható maximumot, 20 százalékot pedig az oroszországi vállalatcsoport vezérigazgatója, Regina von Flemming. A Springer a hírt nem volt hajlandó kommentálni, bár a tárgyalások már a záró szakasznál tartanak.
A rendelkezések az oroszországi kiadók csaknem teljes egészét érintik, így a Springeren kívül a Sanoma Independent Media, a Conde Nast, a Hearst Shkulev Media és a Hubert Burda Media vállalatot, de az olyan televíziókat is, mint a CTC Media és a Walt Disney. Egyesek megpróbálnak alkalmazkodni az új helyzethez. A Discovery Communications például vegyesvállalatot hozott létre az orosz National Media Grouppal, amely az új cég részvényeinek 80 százalékát kapta meg.
Ugyancsak a tulajdonosi szerkezet átalakításával próbál előre menekülni Oroszország legnagyobb független médiacsoportja, a CTC Media, amely részvényeinek jelenleg 75 százalékát birtokolják külföldiek - az egész pakettet egyben tervezik eladni az orosz UTV televíziós holdingnak, mint szóvivőjük, Igor Ivanov a The Moscow Timesnak elmondta.
Az elemzők szerint a külföldi tulajdonosoknak jelentős veszteségekkel kell számolniuk, nemcsak a kényszereladások miatti alacsony árak következtében, hanem azért is, mert sokan egyszerűen nem fognak vevőt találni.