Az acél- és alumíniumtermékek importjára kivetett vámokról szóló elnöki nyilatkozatok március 23-án léptek hatályba, de a két szomszédos ország, Mexikó és Kanada - az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) két részes tagállama - mentességet kapott, és a kivételezett körbe került az utolsó pillanatban az EU, Argentína, Ausztrália, Brazília és Dél-Korea is. Az Európai Unió mentessége május 1-ján jár le - írja az MTI.
Larry Kudlow a CNBC amerikai gazdasági hírtelevíziónak adott nyilatkozatában nagyon fontosnak nevezte, hogy "egyes barátaink engedményeket tegyenek kereskedelmi gyakorlatuk, vámtarifáik és adóik terén". Példaként említette az autókereskedelem igazságos kezelését, amelynek esetében Washington engedményt vár el Európától.
Kapcsolódó
Angela Merkel kancellár washingtoni útja előtt egy nappal, csütörtökön német hírportálok arról számoltak be, a német kormány arra számít, hogy nem sikerül az Európai Uniónak kedvező megállapodást kialkudni az amerikai kormánnyal az acélra és az alumíniumra kivetett védővám ügyében, és május 1-jétől az EU-s termelőknek is fizetniük kell majd az amerikai exportért.
Emmanuel Macron francia elnök, aki szerdán fejezte be háromnapos állami látogatását Washingtonban, a kereskedelmi kérdésekben együttműködést szorgalmazott, mondván, szövetségesek nem szoktak kereskedelmi háborúkat vívni egymással.
Kudlow kijelentette, hogy Donald Trump elnök is elmondta francia kollegájának, hogy minden részletet vizsgálnak, minden hipotézist megfontolnak. A határidő hétfő éjfél, és a Fehér Ház azonnal tudatja döntését, ha meghozta.
Az Európai Unió évente körülbelül 6 milliárd euró értékben exportál acélt és alumíniumot az Egyesült Államokba, és állandó mentességet kér az importvámok megfizetése alól.
Az Egyesült Államokból az Európai Unióba exportált termékeket átlagosan 3 százalékos vámtarifa sújtja, míg az Európai Unióból az Egyesült Államokba áramló árukra 2,4 százalékos vámot vetnek ki. Az európai személyautókra 2,5 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államok, az EU viszont 10 százalékkal sújtja az importból származó amerikai autókat, de a teherautók esetében az amerikai és az európai vámtarifa közötti különbség akár 25 százalék is lehet az amerikai javára. A cipők esetében akár 48 százalék, a szöveteknél 12 százalék, a földimogyoró esetében pedig 164 százalék ugyanez a különbség.
A kép forrása: Pixabay.