A román sztrájktörvény nem teszi lehetővé a légiforgalom-irányítás teljes leállítását, a ROMATSA alkalmazottainak sztrájk esetén is biztosítaniuk kell a menetrendszerű járatok legalább egyharmadának, valamint a kormányzati és sürgősségi feladatokat ellátó légi járművek földi irányítását - írja az MTI.
A romániai repülőtereken a kijelzők a járatok késését - néhány esetben törlését - mutatják. Azt, hogy mely gépek szállhatnak fel, nem a szakszervezet vagy a ROMATSA vezetősége dönti el, hanem az európai légi közlekedés biztonságáért felelős Eurocontrol.
Valentin Iordache, a bukaresti Henri Coanda nemzetközi repülőtér kommunikációs igazgatója azt tanácsolta az utasoknak, hogy vegyék fel a kapcsolatot a légitársasággal, hogy megtudják, indul-e az a járat, amire jegyet váltottak és mekkora késés várható. A szóvivő szerint egyelőre főleg késésekről van szó, a sztrájknak akkor lehet komolyabb következménye, ha két óránál tovább tart. Az ország legnagyobb repülőtere naponta mintegy 150 járatot fogad és ugyanennyit indít.
A ROMATSA vezetősége a bíróságtól kérte a sztrájk betiltását, arra hivatkozva, hogy a szakszervezet megsértette a munkajogi törvényt. A bukaresti törvényszék munkakonfliktusokkal foglalkozó részlegén fél kilenckor kezdődött a kereset tárgyalása, de a döntést a kora délutáni órákra halasztották.
A ROMATSA dolgozói május 12-én kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak, az akkori munkabeszüntetés mintegy kétszáz polgári járatnál okozott késést.
A mostani határozatlan idejű munkabeszüntetésről múlt héten döntött a szakszervezet, mert a figyelmeztető sztrájkot követően sem tudott megegyezni a munkáltatóval ötvenpontos követeléslistája teljesítéséről. A szakszervezeti vezetők azt állítják: nem nagyobb fizetésekért sztrájkolnak, hanem a ROMATSA vezetőségével elégedetlenek, azt mondják, a vállalatot csőd fenyegeti.
A szakszervezet a gyorsan növekvő légiforgalomra hivatkozva létszámbővítést kér, arra figyelmeztetve, hogy a légi irányítók túlterheltsége biztonsági kockázattá vált.