A kínai Davosként is emlegetett nagyszabású nemzetközi konferencián, a Boao Fórum Ázsiáért (BFA) elnevezésű tanácskozáson Hszi Csin-ping a televízióban élőben közvetített ünnepélyes beszédében nem említette meg nyíltan egy amerikai-kínai kereskedelmi háború kirobbanásának veszélyét, de egy sor olyan intézkedést vázolt fel, amelyek pontról pontra válasznak tűnnek Donald Trump elnök Kínát érő bírálatainak.
"Kína a nyitás új szakaszába lép. Nem akarja növelni kereskedelmi többletét. Őszintén reméljük, hogy erősíteni tudjuk importunkat" - szögezte le a kínai államfő a számos nemzetközi vezető, köztük Christine Lagarde, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezérigazgatója előtt tartott, békülékeny hangvételű beszédében.
Bár az ígéretek többségével Hszi Csin-ping korábban már bejelentett intézkedéseket erősített meg, a világ két legnagyobb gazdasága közötti kereskedelmi feszültségek fokozódásának közepette ez is elég volt ahhoz, hogy meglóduljanak az ázsiai tőzsdéken az árfolyamok, 1 százalék körüli mértékben megemelje a New York-i tőzsde irányadó indexeinek határidős jegyzéseit és erősítse a dollár árfolyamát.
Trump elnök egyik legfőbb panasza az, hogy Kína óriási többletet - csak tavaly 375 milliárd dollárt - halmozott fel a kétoldalú kereskedelmi forgalomban. Miközben Washington azzal fenyeget, hogy 150 milliárd dollár értékű kínai termékre vet ki pótvámokat, Hszi azt ígérte, hogy már idén jelentősen csökkentik a külföldi autók és más, meg nem nevezett termékek behozatalát terhelő vámokat.
A viszály egyik érzékeny pontja az autók. Trump elnök előszeretettel hozza fel példaként és használja a kínai "protekcionista" kereskedelmi politika ostorozására azt, hogy Kínában minimum 25 százalékos vámot vetnek ki az importált autókra, míg az Egyesült Államokban csak 2,5 százalékot.
A kínai elnök közölte, hogy a tavaly ősszel bejelentett vállalásoknak megfelelően sokkal szélesebbre tárják a kínai pénzpiacokat a külföldi befektetők előtt, valamint enyhítenek a kínai vállalatokban való külföldi tulajdoni hányadot szigorúan korlátozó előírásokat az autó- és repülőgépiparban, illetve a hajógyártásban, "amint ez lehetségessé válik".
Külföldi befektetők üdvözölték, hogy a kínai államfő kiállt a reformok folytatása mellett, ideértve a szellemi tulajdonjogok fokozott védelmét, de hiányolták a konkrétumokat, az időpontok határozott megjelölését.
A dél-kínai a dél-kínai Hainan szigetén, Boao városban 2001 óta minden évben megrendezik az ázsiai gazdasági fórumot, amely az alapítók szándéka szerint a regionális gazdasági integrációt, az egyes ázsiai országok gazdasági fejlődését kívánja elősegíteni.
Képünk forrása: Shutterstock