Évről végre lerohanják az áruházak és a kisebb boltok a vásárlókat november utolsó heteiben a fekete péntekhez kapcsolódó ajánlataikkal. (Hagyományosan ezen a napon válik nullszaldóssá a kiskereskedők január elején kezdett tevékenységének szaldója.) Az óriási árengedmények többsége tisztességes ajánlat, ám sok olyan is van közöttük, amely csak egy rút kiskacsa szép csomagolásban. A MarketWatch megosztott néhány "titkot" olvasóval arról, hogyan különböztethetik meg az utóbbiakat az előbbiektől. Jól jöhetnek a jó tanácsok az idén november 24-ére eső fekete péntek előtt.
A varázsszó: korlátozott számban
A fekete péntek legnagyobb ajánlatai igazi bombaüzleteket kínálnak. Ezek találhatók a tájékoztató kiadványok címlapjain. Jellemzőjük, hogy az ajánlat nagyon rövid időre, például a fekete péntek napjára vonatkozik. Az ilyen termékek nem gagyik és áruk elképesztően jó. Hol van a trükk? - teheti fel a kérdést a gyanakvó vásárló.
Természetesen az apró betűs részben, amely arról tájékoztatja az érdeklődőt, hogy a termék "korlátozott mennyiségben" elérhető. Az amerikai hírportál hoz egy példát, egy tavalyi hirdetést, amely egy kiváló mosógépet 51 százalékos diszkonttal kínált - korlátozott mennyiségben. Az újságírók utánajártak, mit jelent ez: minden egyes boltban négy, azaz 4 darab volt belőle. Az ilyet csak az tudja megszerezni, aki elsőként ront be az üzletbe a nagy napon vagy - ha lehet - az interneten lefoglalja a terméket.
Trükkös árleszállítás
További régi trükkje a kiskereskedőknek az eredeti és a leszállított árak manipulálása. Magyarán igyekeznek az adott termék lehető legmagasabb ára mellett feltüntetni a diszkontárat, hogy az árleszállítás minél nagyobbnak tűnjön. Erre is találták példát a MarketWatch szakírói. Egy bizonyos fajta létra 2015-ben a fekete pénteken 115 dollárba került, majd 2016-ban már csak 100 dollárba.
Két éve egy 210 dolláros korábbi árat tüntettek fel a kedvezmény mellett, míg egy éve már 358 dollárt. Így sikerült feltornászni az árengedmény százalékos arányát. A szerkesztők ezért azt ajánlják a vevőknek, hogy ne foglalkozzanak sokat ezzel a százalékkal. Inkább hasonlítsák össze a termék árát a különböző áruházakban, amit a karosszékben is megtehetnek, ha az interneten végzik el ezt a kutakodást.
Még egy varázsszó: csak bizonyos ideig
Ha ezeket a trükköket kivédi a vásárló, akkor még mindig vár rá egy csapda. Az árleszállítás időbeli korlátozása, ami az USA-ban akár azt is jelentheti, hogy bizonyos napon adott óráig van érvényben valamilyen kedvezmény. Ez azt jelentheti, hogy a nagy lehetőség csak néhány óráig áll nyitva az érdeklődő előtt. Az ezzel kapcsolatos tájékoztatás általában hol máshol lehetne, mint a hirdetés apró betűs részében.
A nyitókép forrása: Katona Vanda, Napi Gazdaság