A koronaválság nagyon sok német kereskedőcéget súlyosan érintett. Ennek ellenére nagy remény volt a szektorban arra, hogy a karácsonyi vásárlási időszakban vissza lehet hozni a veszteségekből, de mostanra a kereskedelem újabb problémával szembesült, nevezetes azzal, hogy a keresletfelfutásával párhuzamosan akadozni kezdett az áruk utánpótlása. Elsősorban az elektronikai eszközökből, notebookokból, PC-kből és monitorokból akadozik az utánpótlás - írja összefoglalójában a Handelsblatt.
Oliver Hellmold, a Notebooksbilliger nevű online kereskedőcég vezetője szerint ugyan az ő cégük még szállítóképes, de nagyon kérdéses, hogy a megrendelt áruk valóban megérkeznek-e karácsonyig. De hasonló problémák vannak a kerékpárok, sportcikkek, játékok és divatcikkek esetében, és iparági szakértők szerint maga az Amazon kereskedőcég is komoly problémákkal küzd.
Kapcsolódó
Zsúfolásig telített teherhajók
A lap szerint a német kereskedelem legnagyobb problémáját az Ázsiából érkező áruk esetében az útvonalak terheltsége okozza, a teherhajók kapacitásai teljesen ki vannak használva. Ennek ellenére Sanghajban például minden negyedik konténer a kikötőben ragad - mondta Lothar Thoma, a Gebrüder Weiss nevű speditőrcég üzletágvezetője. A szállítmányozó cégek ezért megpróbálják vasúton, vagy akár légi úton megkerülni a szűk keresztmetszetet, azonban Thoma szerint minden útvonalat érint a probléma, ez a helyzet szerinte példa nélkülinek tekinthető.
A helyzetet nehezíti, hogy eközben megnőtt a kereslet a kínai fogyasztási cikkek iránt az Egyesült Államokban is, ezért sok hajózási társaság a Csendes-óceáni útvonalra irányított át teherhajókat, amelyek most hiányoznak az Ázsia-Európa útvonalról. Szeptemberben a kínai áruk fogadásában fontos szerepet játszó amerikai Long Beach és Seattle kikötőiben a forgalom 50 százalékkal volt magasabb a tavalyi átlagnál. A helyzet szakértők szerint leghamarabb februárban kezd majd el javulni.
Az egyik kiskereskedőcég vezetője szerint a német kereskedők számára most hatalmas problémát jelent, hogy ennyire függnek az ázsiai áruktól. Ráadásul a lap szerint a problémát csak növeli, hogy a koronaválság alatt a kiskereskedelem szerkezete hirtelen és drasztikusan átalakult. A kiskereskedelmi forgalomban az online kereskedők részesdése egy csapásra 30 százalékra ugrott, a cégek azonban nem voltak felkészülve a gyors forgalomnövekedésre, ezért hiányoztak nekik a szükséges kapacitások az árubeszerzésben, a raktározásban és a csomagküldésben is.
Nem rendelni a járvány miatt
Ráadásul sokan a koronavírus-járvány első hónapjaiban annyira bizonytalannak látták a jövőt, hogy nem mertek még a szokásos mennyiségben sem rendelni az árukból, s amikor látták, hogy a kereslet nem esik vissza olyan mértékben, már késő volt.
A megkérdezett szakértők szerint az amúgy kiforrott logisztikai rendszerrel rendelkező Amazon is komoly problémákkal szembesül. A cég ugyanis szállítási infrastruktúráját 3-5 évre előre építi ki, s ezért erre a hirtelen változás őket is teljesítőképességük határára sodorta. Nagyon sok német kereskedő számára a helyzet nem fog Karácsony előtt javulni. A Schenker nevű speditőrcég elnöke szerint jelenleg minden ami úszik, már úton van, azaz nincsenek szabad teherhajó kapacitások.
A szállítási kapacitások beszűkülésében más tényező is szerepet játszott. A légi áruszállításban például nagyon sok cég használta a személyszállító repülőgépek szabad csomagtér kapacitásait, ez tette ki a légi áruszállítás mintegy felét. Azonban a járvány miatt a járatok száma drasztikusan csökkent. Hiába próbálja néhány cég a használaton kívül álló személyszállító repülőket kibérelni, az elég drága és nem túl hatékony módja az áruszállításnak, az utastérrel ugyanis üres köbméterek utaznak, azok ugyanis túl szűkek a csomagszállításhoz.
Hónapokig tart amíg helyreáll a rend
A problémákat csak tetézte az ausztrál kikötőkben a dokkmunkások 12 napig tartó sztrájkja. Mivel a globális árufuvarozás egy szorosan összefüggő rendszer, ezért az ottani késlekedés láncreakciót váltott ki az egész nemzetközi logisztikai rendszerben. Eközben magukból az üres konténerekből is hiány látszik kialakulni, amiben szerepet játszik a nyugati kikötők hatékonyságának romlása is, de az is, hogy a kínai kikötőkben lelassult például a mélyhűtött áruk kirakodása a Covid-19 tesztelések miatt. Az utóbbi hónapokban ugyanis több kínai Covid-19-es esetért a mélyhűtött árukon behurcolt fertőzést tették felelőssé. Amíg korábban állítólag egy konténer akár egy hét alatt is megfordulhatott Kínában, addig ez most gyakran 14 napig is eltart.
A lap által megkérdezett kereskedők szerint akár május végéig is eltarthat, míg a szállítási problémák rendeződnek épp ezért aki teheti, jobban teszi ha igyekszik feltölteni a raktárkészleteit. A hazai kereskedők nyilatkozatai alapján Magyarországon már csak olyan árut érdemes biztonsággal rendelni arra számítva, hogy az karácsonyig megérkezik, amely az adott kereskedő hazai raktárában készleten van.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!