Franciaország Rt. 124,3 milliárd euróval lett szegényebb azóta, hogy Nicolas Sarkozy 2007. május 16-án letette hivatali esküjét - írja a Bloomberg. A részben állami tulajdonban lévő nagyvállalatok messze rosszabbul teljesítettek, mint külföldi versenytársaik, amit nem lehet mással magyarázni, mint azzal, hogy az állam befolyása miatt nem tudták karcsúsítani munkaerő-állományukat és kellően emelni az áraikat.

A tőzsdei kereskedésben is forgó vállalatokban birtokolt állami tulajdon értéke 66 százalékkal zuhant Sarkozy regnálása alatt, ami jóval meghaladja a párizsi tőzsde irányadó indexe, a CAC-40 48 százalékos gyengülését. Az EdF, a GdF Suez, az EADS, az Aeroports de Paris, az Areva, a France Télécom, az Air France-KLM, a Thales és a CNP Assurances együttes értéke minden idők mélypontjára, 63,7 milliárd euróra esett a 2007. novemberi 224 milliárdos csúcsról.

Megálljt parancsoltak az energiaáraknak

Az EdF és a GdF Suez 84,4, illetve 36 százalékban van az állam kezében. Sarkozy alatt Franciaországban 15 százalékkal emelkedett az áram ára, míg Németországban 29-cel, miután az utóbbiban az áramszolgáltatók szabadon döntenek az árakról. Az EdF részvényei 76 százalékkal zuhantak, az elmúlt öt évben, míg a német EOn AG-éi csak 54 százalékkal.

Ugyanez a helyzet az gázárral: Sarkozy számos esetben nyomást gyakorolt a GdF Suez vezetőségére, amivel a növekvő költségek lenyelésére kényszerítette a céget. A GdF Suez adatai szerint 2007 közepe óta kétmilliárd eurót faragott le a cég profitjából ez a politika. A vállalat értéke 49 százalékkal csökkent, miközben például a brit Centrica Plc-é csak kilenccel.

Hullottak a fejek

Sarkozy azon kevesek egyikét nevezte ki az EdF élére, akik a párizsi Champs Elysees-n lévő egyik étteremben ünnepelték megválasztását 2007 májusában. Henri Proglio ezt követően az atomipar vezető pozíciójáért vívott csatában fasírtba került az Areva első emberével, Anne Lauvergeonnal, aki Francois Mitterrand korábbi francia államfő egyik tanácsadója volt. Sarkozy nem hosszabbította meg Lauvergeon lejáró vezérigazgatói megbízatását.

A 27 százalékos állami tulajdonban lévő France Télécom szintén új vezért kapott, aki az egyik minisztériumból ejtőernyőzött a cég élére. Így a vállalat nem igazán állt ellen, amikor a Sarkozy kormánya a távközlési iparra kivetetett adóból tömte ki azt a lyukat, amit a köztévékben betiltott reklámozás okozott, illetve amikor megnyitották a piacot egy új versenyző előtt, ami 2012 elején brutális árversenyhez vezetett. A France Télécom 54 százalékot veszített értékéből Sarkozy idején, míg a Deutsche Telekom csak 32-t.

Nem mindig béna az állam

Az EADS repülőgép- és űripari konglomerátum - amelyben 15 százaléka van a francia államnak - 37 százalékkal növelte értékét. Ez a cégcsoport repülőgépgyártójának, az Airbusnak köszönhető, amelynek termékeik viszik az ázsiai és a közel-keleti légitársaságok. A repülőgép-hajtóműveket gyártó Safran részvényei 38 százalékkal erősödtek és a Thales elektronikai cégnek jót tett az állami reorganizáció. Utóbbi értéke csak 39 százalékkal esett, míg egyik versenytársa, az olasz Finmeccanica S.p.A. papírjai 83 százalékkal zuhantak. Utóbbi közel egyharmada van az olasz állam kezében.

A francia autógyártók mérlege vitatható. A pénzügyi válság idején, 2009-ben hatmilliárd eurós állami támogatást kaptak "technológiai fejlesztésre", ám ezért cserébe elvárták tőlük, hogy ne telepítsék termelésüket az olcsóbb munkaerőt kínáló országokba. Hasonló árat fizetett az Air France azért, hogy megmentették. A Renault elvesztette piaci értéke kétharmadát, a Peugeot-Cirtoen több mint négyötödét Sarkozy alatt, míg a Volkswagen hét százalékot erősödött. Az Air France piaci értéke egymilliárd euró, miközben nettó adóssága 6,5 milliárd euró.