Ezer magyarból átlagosan mindössze 315 engedhette meg magának, hogy személyautót vásároljon - derül ki az ACEA autóipari szervezet 2014-es adataiból.
Ennél csak Románia állt rosszabbul, ahol ezer emberre 246 autó jutott. A régióban a horvátoknál 347, a szlovákoknál 360, a blogároknál 417, a cseheknél 470, a lengyeleknél pedig 526 ez a szám. Ez utóbbi még az EU 498-as átlagánál is magasabb.
Ezer emberre Luxemburgban jut a legtöbb autó, 678 darab, Németországban pedig 550.
Bár az autó tulajdonlása javarészt anyagi kérdés, a nagyvárosokban élők között sok lehet, aki annak ellenére nem vesz kocsit, hogy megtehetné. A Medián közelmúltban közzétett felmérése például azt mutatta, hogy Magyarországon a felsőfokú végzettségűek és a budapestiek körében csökkent valamelyest az autótulajdonosok aránya.
Elhúz mellettünk a régió
Bár Magyarország a válság előtt sem állt sokkal jobban, de 2007-ben Bulgáriában és Szlovákiában is kevesebb személyautó jutott ezer főre, mint itthon, azóta viszont javítottak helyezésükön.
Több és öregebb autó az EU-ban
A legtöbb európai országban nőtt az autóállomány a válság óta, 9 évvel ezelőtt az unióban is "csak" 467 autó jutott ezer főre, ellentéteben a mostani közel ötszázzal. A növekedést ráadásul úgy sikerült elérni, hogy az EU lakossága 498 millióról 507 millióra emelkedett. A tendencia annyiban ugyanakkor nem meglepő, hogy milyen komoly felvásárlópiacot jelentenek a kevésbé fejlett országok a "levetett" 10 évnél idősebb autók számára. Elég csak Magyarországra gondolni, ahol tavaly egy 120 ezres használtautó-import állt szemben egy 77 ezres újautó-piaccal.
Míg 2007-ben Európában 8,4 év volt az autók átlagéletkora, 2015-ben már 9,7 év, amely 2014-hez képest további 0,1 százalékpontos emelkedés, annak ellenére, hogy az újautó-piac növekedésnek indult
Magyarországon tavaly 13,7 év volt az autók átlagéletkora, holott 2007-ben még 10,3 éves autókkal jártunk. Az ACEA adatai szerint 2014-ben a magyar autók 66 százaléka volt 10 évnél idősebb és mindössze 8 százaléka 5 évnél fiatalabb.
Németországban durván az autópark harmada idősebb 10 évél, harmada fiatalabb 5-nél, a maradék pedig a kettő között helyezkedik el. A régió legnagyobb autóparkjával bíró Lengyelországban a 20 millió autóból közel 16 tíz évnél idősebb.