A fogyasztói hangulat márciusra vonatkozó mutatószáma 9,5 pontra emelkedett az előző havi 9,4 pontról a német GfK piackutató intézet felmérése szerint. Elemzők csökkenést, 9,3 pontot vártak. A GfK a mutató alapján a lakossági fogyasztás 2 százalékos növekedését prognosztizálja az évre.
A fogyasztói hangulat javulását elsősorban a jövedelemnövekedéssel szemben támasztott várakozások idézték elő, a gazdasági kilátások megítélésében alig volt valami változás. A fogyasztók vásárlási hajlandósága stabilan tartja magát.
A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott megítélését számszerűsítő mutató 0,8 ponttal 3,4 pontra csökkent, azaz továbbra is pozitív irányban tér el a nulla pontos hosszú távú átlagtól, de 24 ponttal elmarad az egy évvel korábbi értéktől.
A kilátások alapvetően pozitív megítélése a kedvező munkaerő-piaci helyzetre vezethető vissza. A munkanélküliség szezonális tényezőknek tulajdoníthatóan emelkedett ugyan januárban, ettől megtisztítva azonban csökkent. A munkaerő iránti kereslet a munkaügyi hivatal kimutatásai szerint emelkedett az év elején, a fogyasztók mérsékelten optimista gazdasági várakozásai tehát nem alaptalanok.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató mostani 56,7 pontos értékénél csak egyszer állt magasabban, 2015 júliusában 58,6 ponton.
A kutatók szerint a munkaerő iránti kereslet növekedése alapján reálisnak tűnik a szakszervezetek 5 százalékos béremelési követelése, bár a tényleges emelés ennél valamivel alacsonyabb lehet. Nominálisan a lakosság szabadon elkölthető jövedelmének 3 százalékos emelkedésére lehet számítani idén. Az infláció a tavalyi 0,3 százalék után idén is alacsony marad. A német lakosság tehát érzékelhetően több elkölthető jövedelemre tesz majd szert idén, mint tavaly.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének aktuális értéke az előző havival megegyező 52,7 pont lett.
A vásárlási hajlandóság magas értéke a kedvező munkaerő-piaci helyzetre vezethető vissza, arra, hogy az alkalmazottaknak nem kell tartaniuk munkahelyük elvesztésétől. A biztonságérzet tervezésre ad lehetőséget, ami kedvez a tartós fogyasztási cikkek keresletének.
A GfK 1980 óta mintegy kétezer fogyasztó reprezentatív felmérésével készíti el havi rendszerességgel hangulati felmérését.