A koronavírus-járvány kezdetén, egy évvel ezelőtt óriási területeket zártak le Kínában, köztük olyanokat, amelyek a Magyarországon is ismert kerékpármárkákat ellátják alkatrészekkel és késztermékekkel. Annak az iparágnak, ami szezonális alapon, leadott előrendelések mentén működik, ez óriási érvágás - derül ki a Berguson kerékpárosüzlet és -szerviz blogbejegyzéséből, amely részletesen elemzi a bringaüzlet tavalyi mizériáit és várható idei gondjait.
A kereskedők leadják a rendeléseiket a hazai importőrnek, nagykereskedőnek, akik továbbítják a gyárnak, majd az egész világról érkező megrendelések eljutnak a gyártók központjába. Az előrendelések alapján és a növekedés figyelembevételével ott döntenek arról mennyi bicajt gyártanak a következő évre. Rendeléseiket leadják a zömében távol-keleti üzemeknek, amelyek előállítják a szükséges vázakat és alkatrészeket. Általában Európába csak az alkatrészek érkeznek, az összeszerelés itt történik.
Kezdődtek a bajok
Rövidesen kiderült, hogy a lezárások közvetlenül érintik a beszállítói kapacitásokat is, magyarul nincs alkatrész. Így a magyar kereskedők tavaly március-áprilisban azokhoz a bicajokhoz tudtak hozzájutni, amik raktáron lévő alkatrészekből összeszerelhetők voltak. Ezek a biciklik többé-kevésbe emlékeztettek a katalógusban szereplőkre. Tavaszra, még a lezárások előtt kiderült, hogy 2020-ban sok biciklit nem fognak legyártani, olyanokat sem, amelyekre a boltok már előrendelést vettek fel..
Mire újraindult volna a termelés Kínában, lezárták egész Európát. Így hiába készültek el az alkatrészek, és kerültek konténerbe, itt nem volt, aki leszedje a hajóról, elvigye a gyárhoz, és végül kész kerékpárt építsen belőle. A hiány miatt Bergusonéknál több olyan kerékpár is volt, amit a bolt előtt, a teherautóról adták el. Nem könnyítette meg a helyzetet, hogy a vevők egy része elkezdte több helyen megrendelni ugyanazt a bicajt. Végül elsősorban azok jutottak hozzá új bringához, akik készek voltak változtatni eredeti elképzelésükön: elfogadtak más színt, más felszereltséget.
Újabb csapás
A következő csapás az euró 330 forintos árfolyamának 370 forintra emelkedése volt, ami megdrágította az importtermékeket, így a kerékpárokat is, majd a szezon végén, szeptemberben váratlanul nem csökkent a kereslet, hanem nőtt. Ezt fejelte meeg a konténerszállítás óriási drágulása.
A távol-keleti országokból konténerszállító hajókon jön az EU-s kikötőkbe az áru. Ha egy konténer például 800 dollárért jön ide és bicikliváz van benne, akkor a pár száz vázra a konténer árának arányos része rakódik, mondjuk 8-10 dollár vázanként. Most, 2021 elején inkább 3000-4000 dollár egy konténer ára, ami bicajonként akár 30-40 dollár szállítási költséget jelent. És hol van még a többi alkatrész? A drágulás oka a konténerek forgási sebességének lassulása. A járvány miatt a konténerek tovább állnak az EU és az USA kikötőkben, lassabban is kerülnek vissza Kínába. Így túlkereslet alakul ki rájuk, ami megnöveli az árukat.
Nem lesz javulás
A kereskedők már most tudják, hogy a szezonkezdetre ígért kerékpárok nem mind érkeznek meg, először novemberről, majd januárról volt szó, aztán márciusról, most a "talán májusnál" tartanak. Erre pedig a nyugat-európai keresletnövekedés a válasz, hiszen ott kis túlzással egy nagyobb kerékpárbolt ad el annyit egy drágább márkából, mint itt az egész országban az összes kereskedő együtt azonos időszak alatt.
Ezért az idei év nehezebbnek ígérkezik, mint a tavalyi volt. Főként, ha a kereslet a tavalyi szinten marad. Erre megvan az esély, hiszen lehet, hogy továbbra is a kerékpározás lesz az elsődleges sportolási és közlekedési lehetőség sokaknak a fertőzés elkerülésére és a home office-ban felszedett súly ledolgozására.