A berlini vezetés aggodalommal tapasztalja, hogy Washington szigorítja kereskedelempolitikáját, aminek hatásai már most érezhetőek a világgazdasági növekedés lassulásában - magyarázta Altmaier a Deutschlandfunk országos közszolgálati rádiónak.
A feszültségeket okozó szigorítás nem indokolt, mert az EU egyáltalán nem méltánytalan az Egyesült Államokkal szemben. Az utóbbi hónapokban folyamatosan jelezte, hogy készen áll egy átfogó megállapodásra az ipari termékeket sújtó vámok kölcsönös csökkentéséről. A "legjobb lenne rögtön nullára csökkenteni" ezeket a vámokat. "Nagyon örvendetes lenne, ha az Egyesült Államok elfogadná az ajánlatot, ebben az esetben ugyanis erősíthetnénk a világgazdasági konjunktúrát" - mondta a miniszter.
Kapcsolódó
A megállapodás nem lehetetlen, ha mindkét félben megvan a kellő akarat, és történt is már előrelépés. Az "út egyharmadát már megtettük, de most következik a legnehezebb szakasz" - mondta Peter Altmaier.
Azzal kapcsolatban, hogy sajtóértesülések szerint az amerikai kereskedelmi minisztérium nemzetgazdasági kockázatnak tekinti a nagymértékű jármű- és alkatrészimportot az Egyesült Államokban, és Donald Trump elnök erre hivatkozva védővámokat rendelhet el, mint tette tavaly az acél- és alumíniumáruk esetében is, a német gazdasági miniszter rámutatott, hogy az amerikai elnöknek nincs többsége a törvényhozásban számos tervezett kereskedelempolitikai intézkedéséhez, ezért arra a különleges szabályra támaszkodik, hogy nemzetbiztonsági kockázat esetén önállóan léphet.
Azonban alapos jogi és politikai érvek szólnak amellett, hogy a nemzetbiztonságra hivatkozó érvelés "nem tartható" - mondta Peter Altmaier.
A 25 százalékos védővám fenyegetése a német autógyártók körében is aggodalmat okoz. Az ágazat érdekképviselete (VDA) szerint az Egyesült Államok "bezárkózása" a hazai ipart védelmező vámok mögé mindenkinek ártana. Közleményükben rámutattak, hogy a német gyártók és beszállítók jelentős munkaadók az Egyesült Államokban, üzemeikben tavaly 118 ezer embert foglalkoztattak, ami 8000 fős növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Tavaly az amerikai német üzemekben 750 ezer járművet gyártottak, és nagyságrendekkel kevesebb, 470 ezer gyártmányt exportáltak Németországból az Egyesült Államokba. A müncheni ifo gazdaságkutató intézet becslése szerint a 25 százalékos védővám hosszabb távon csaknem 50 százalékkal visszavetheti az Egyesült Államokba irányuló német autóexportot, ami évente több mint 18 milliárd euró (5760 milliárd forint) bevételkiesést okozna az ágazatnak.