Az ukrán Naftogaz konszern elnöke, Andrej Koboljev azt állítja, hogy megszűnik az ukrán tranzit gázvezetékcső rendszer létjogosultsága, ha Oroszország beindítja második gázvezeték rendszerét északon (Északi Áramlat 2 - ÉÁ2), amelyet jelenleg a Balti-tenger fenekére fektetnek le, és mint az Északi Áramlat 1 is, Oroszországot a németekkel kötné össze - írja a lengyel lap.

Az ukránok a török vezetékrendszer miatt is aggódnak. Ez az úgynevezett Török Áramlat, mely Oroszországot Törökországon, Bulgárián, Szerbián át Magyarországgal (és Szlovákiával) köt majd össze. Ha megépül, az ukránok ezzel tényleg sokat vesztenek - márpedig a török "özönvizet" 2019 végére ígérik - és egyre inkább valószínűsítik. Koboljev szerint nem csupán a gáztranzit elmaradása miatt elvesző pénzről van szó, hanem arról is, hogy az ukránok a tranzittal vissza tudták tartani az oroszokat a további ukrajnai agressziótól. Ez azonban a gázcég vezetője szerint nem teljes körű: a nagy cégeket a biztonsági kérdések és kockázatok sem tartják vissza attól, hogy az orosz projektbe fektessenek. Koboljev ezért azt javasolja, hogy változtassanak a külföldi cégeket érintő törvényeken és osztozzanak a hasznon. Ez erősítené Ukrajna helyzetét Európában a Északi Áramlat 2-ért való harcban - tette hozzá.

Egy ismert kijevi közgazdász szerint az ötlet jó, csak már elkésett vele Kijev. Igaz ugyan ,hogy Ukrajna azért nyitotta meg a kapuit a külföldi befektetők előtt, mert már nincs mit vesztenie, de egyedül nem sok esélye van arra, hogy így visszatartsa az oroszokat, és fenntartsa Európa érdeklődését az orosz gáz ukrán tranzitja iránt. Ha Oroszország nem újítja meg az év végén lejáró a orosz-ukrán tranzit szerződést, az Ukrajnának évi 3 milliárd dollár veszteséget jelent majd.

A Napi.hu elemző cikkében korábban megírta: Oroszország hivatalosan továbbra is tartja magát ahhoz, hogy 2019. december 31-ét követően nem akarja a gázkereskedelmi láncában tudni Ukrajnát. Ez Magyarország számára is radikális változást jelenthet, mivel Kijev kizárása az oroszok európai gáztranzitjából azt jelenti, hogy a Gazprom az ő megkerülésükkel próbál meg elegendő mennyiségű földgázt juttatni a térségbe. Magyarország számára az a legégetőbb kérdés, hogy ha így lwesz, honnan érkezik majd elég - és lehetőleg olcsó - földgáz az ukrán tranzit kiváltására?