Az előzetes számítások szerint az ajándékvásárlási szezonban több mint egymillió pilóta nélküli repülő szerkezetet - köznapi nevén drónt - vásárolhat az Egyesült Államok lakossága, ám az elmúlt években megsokszorozódtak az utasszállító gépek pilótáinak jelzései a polgári repterekhez túl közel merészkedő hobbireptetők miatt, az amerikai repülésügyi hatóság szerint pilóták és repülőgépek utasai egyedül szeptemberben száz szabálysértő vagy veszélyes drónröptetést észleltek, ezért döntött úgy az amerikai kormány, hogy munkacsoportot hoz létre az ilyen eszközök nyilvántartásának kialakítására.
"Ma nem vonható felelősségre senki aki a szabályokat megszegve használja drónját, mivel nem azonosítható. A regisztráció azonban ezt már lehetővé teszi, így a repülést tehetjük biztonságosabbá" - fogalmazott a CBS felvételén Anthony Foxx, az Egyesült Államok közlekedési minisztere.
A magánszektor és a kormányzat képviselőiből álló munkacsoportnak november 20-áig kell kidolgoznia ajánlásait. A bejegyeztetési kötelezettség várhatóan nem csak az újonnan vásárolt, hanem a már használatban lévő drónokat is érinti, amelyek számát szintén egymillióra becsülik az államokban.
Mivel a szabadidős drónröptetés gyakorlata ma csaknem teljesen szabályozatlan az Egyesült Államokban, az amerikai légügyi hatóság és más kormányhivatalok a regisztrációs rendszer mellett olyan műszaki eljárások kifejlesztésén is dolgoznak, amelyekkel képesek lehetnek megakadályozni, hogy távirányított eszközök tiltott zónákban repüljenek. Az Index nemrég a BBC-re hivatkozva például arról írt, hogy három brit cég közösen kifejlesztett egy új zavarórendszert, amely rádióhullámokkal tudja megbénítani a drónokat, a szerkezetek felé a távirányítóval küldött jelek blokkolásával.
Ahhoz, hogy valaki Magyarországon legálisan reptethessen egy ilyen szerkezetet nagyjából a tervezett időpont előtt egy hónappal kell megindítania az ehhez szükséges engedélyeztetési eljárást, ám a gyakorlatban nagyon ritkán kérik számon a hatóságok az illegális drón-pilóták engedélyét. Pont e körülményes és be nem tartott szabályozás miatt módosítaná az ide vonatkozó előírásokat a Magyar FPV Egyesület. Tuzson Gergelyt, a szervezet elnökét hallják.
"Kategóriákba kell sorolni a drónokat, tömegétől és a veszélyeztetési képességétől függően. Tehát nem mindegy, hogy valaki a gép hatótávolságán belül egy szántóföldön vagy egy lakott területtől teljesen messze használja ezeket az eszközöket, gyakorlatilag senkit nem veszélyeztet, és egészen más eset az, hogyha egy rendezvényen alkalmazzuk ezeket az eszközöket, ahol nagyon sok embernek okozhatunk sérülést is."
Emellett Tuzson Gergely a balesetek megelőzéséért fontosnak nevezte a drónok, illetve pilótáik minősítését.