Joachim Herrmann a Bild keddi beszámolója szerint a lapnak elmondta, hogy a forgalomirányító tiszt először akkor tévedett, amikor szabad jelzést adott a Bad Aibling Kurpark vasútállomás és a Kolbermoor vasútállomás közötti egyvágányos szakaszra két egymással szemben haladó vonatnak. Másodszor pedig akkor, amikor észrevette a hibát, és figyelmeztetni akarta a vonatvezetőket, de a forgalomirányító rendszer érintőképernyőjén rossz gombot nyomott meg. Üzenete így a vonatvezetők helyett egy közeli forgalomirányító állomásra futott be.
Az ottani munkatársak rögtön jelentették a központnak a téves riasztást, mire a Bad Aibling-i kolléga megpróbálta korrigálni a hibát, de a megismételt üzenet már túl későn érkezett meg a vonatvezetőkhöz.
A belügyminiszter nyilatkozata értetlenséget váltott ki a baleset körülményeinek feltárásán dolgozó munkacsoportban, mert az illetékes rendőrkapitányság és ügyészség abban állapodott meg, hogy majd csak akkor közlik a részleteket, amikor eljutnak a vádemelésig - jelentette a Bayerischer Rundfunk (BR) bajor tartományi közszolgálati műsorszolgáltató társaság. A nyomozást végző szakemberek a BR-nek elmondták, hogy valóban az emberi mulasztás kérdése áll az eljárás középpontjában, de végleges, vádemelésre érett kijelentéseket még nem lehet tenni, mert nem érkezett be valamennyi vizsgálati eredmény.
A szerencsétlenség ügyében indított vizsgálat vezetői eddig egyszer, február közepén, a katasztrófa után egy héttel tartottak sajtótájékoztatót. Elmondták, hogy a nyomozás első szakaszában feltárt adatok alapján a forgalomirányító tiszt felelős a balesetért, és a 39 éves férfi ellen eljárást indítottak gondatlanságból elkövetett emberölés és testi sértés gyanújával.
Joachim Herrmann a Bildnek elmondta, hogy a forgalomirányító tiszt vallomást tett és elismerte hibáját. Gondatlanságból elkövetett emberölés miatt emelnek majd vádat ellene, és legfeljebb öt év szabadságvesztés büntetésre ítélhetik - mondta a miniszter.
A Meridian vasúttársaság két szerelvénye február 9-én korán reggel nagy sebességgel frontálisan ütközött a Münchentől mintegy 40 kilométerre délkeletre húzódó Holzkirchen-Rosenheim vasútvonal egy éles kanyarulatában, erdős területen. A vonatvezetők valószínűleg közvetlenül az ütközés előtt látták meg a velük szemben közlekedő szerelvényt, nem maradt idő fékezésre és a két regionális személyszállító vonat nagy sebességgel egymásba rohant. A 11 halálos áldozatot követelő balesetben 24-en súlyosan, 61-en könnyen megsérültek.