A Caixin Insight Group kínai kutatóintézet és az IHS Markit közös felmérése szerint a kínai gazdaság több mint felét kitevő szolgáltatóipar beszerzésimenedzser-indexe (bmi) novemberben 52,1 pontra ereszkedett az októberi 53,8 pontról.
A bmi 50 pont fölötti értéke növekedést, az alatti pedig visszaesést jelez. A kínai szolgáltatóipar teljesítménye ezzel a harmadik egymást követő hónapja bővült - írta az MTI.
Az új megrendelések állománya novemberben az utóbbi három hónap legalacsonyabb mértékében bővült.
A felmérésben részt vevő vállalatok a járványt és a járvány elleni korlátozó intézkedéseket okolták a kereslet gyengüléséért. Az új exportmegrendelések állománya is visszafogott ütemben növekedett csupán.
Az üzleti várakozásokat tükröző részindex a teljesítmény bővülésének mérséklődése ellenére fokozódó derűlátásról árulkodott. A szolgáltatóipari vállalatok a járvány globális megfékezését követően a kereslet élénkülésére számítanak.
A költséginfláció tovább nőtt novemberben, ráadásul az elmúlt hat hónap leggyorsabb ütemében. A felmérésben részt vevő vállalatok elsősorban a munkaerőhöz kapcsolódó költségek növekedését, valamint a nyersanyag- és energiaárak emelkedését okolták emiatt.
A szolgáltatások árának növekedése mindazonáltal mérséklődött. Egyes vállalatok ezzel kapcsolatban megjegyezték: a gyenge kereslet miatt korlátozott mértékben emelhették csak az árakat.
A szintén pénteken közzétett, a feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatokat is magában foglaló kompozit beszerzésimenedzser-index az októberi 51,5 pontról 51,2 pontra csökkent novemberben. A bővülés ütemének lassulását a szolgáltatóipar növekedésének mérséklődése idézte elő. A kínai feldolgozóipar teljesítménye enyhén növekedett a múlt hónapban.
A döntéshozóknak a döntéshozóknak változatlanul a kis-és középvállalatok támogatására kellene összpontosítaniuk - mondta Vang Csö, a Caixin vezető közgazdásza. További, figyelemmel kísérendő problémákként jelölte meg a gyengülő foglalkoztatottságot, a háztartások bevételének korlátozott emelkedését, valamint a gyenge fogyasztói vásárlóerőt. A kínai vállalatokra változatlanul jelentős nyomást gyakorolnak a magas költségek, így a döntéshozóknak az inflációt is komolyan kell venniük.