Jópofa dolog Kínából elektronikai kütyüt, háztartási cikket, ezt-azt vásárolni, hiszen az itthoni áraknál jóval olcsóbban beszerezhető holmik ezek. Csakhogy a csomagok utazása hetekig, néha hónapokig eltart, ezért néha az ember már meg is feledkezik a rendeléséről, sőt, netán arról is, hogy valaminek már meg kellett volna érkeznie, de a postás csak nem csengetett.
A magyarok többnyire az AliExpress felületén vásárolnak Kínából, és az ott megrendelt csomagok általában rendben meg is érkeznek, de hébe-hóba mégiscsak előfordulnak problémák, akadnak elkallódott küldemények.
Természetesen a nagy kínai vállalat a problémamentes működésben érdekelt, igyekszik erősíteni a hozzá fűződő vásárlói bizalmat, de mivel nem tudja tételesen megvizsgálni azoknak a kereskedőknek a termékeit, amelyeknek az áruit kínálja, inkább arra törekszik, hogy megoldja az árukkal, illetve az azok megrendelésével kapcsolatos problémákat.
A panaszok eljárási folyamata alapos, igazából akkor van baj, ha a csomagkövetés tanúsága szerint a küldemény már megérkezett Magyarországra, ám a címzett nem kapta meg.
A sosem látott fülhallgató története
Egy manapság divatos bluetooth fülhallgató kálváriája következik, amit a megrendelő kifizetett ugyan, de kézhez sosem kapott.
Igaz ugyan, hogy az ilyen elektronikai termék olcsó, de ha nem érkezik meg, akkor éppen a kifizetett teljes vételárával drágább az ideális árnál, vagyis a nulla forintnál.
A június elején leadott és kifizetett megrendelés a kínai vállalat csomagkövető információi alapján egy hónapos utaztatás után rendben megérkezett Magyarországra, túlesett a vámeljáráson, éppen már csak kézbesíteni kellett volna, csakhogy pontosan ez nem valósult meg. Akkor a megrendelő türelmesen várt két hetet, és mert hiába tette, felvette a kapcsolatot a kínai webáruházzal, panaszolva a küldemény elmaradását.
Hamarosan megjött a válasz:
a követési adatok azt mutatják, hogy a csomag megérkezett a helyi postahivatalba, és várja, hogy átvegye. Melegen ajánljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot a szállítmányozó cég ügyfélszolgálati központjával, és a lehető leghamarabb megkapja a csomagot.
Vagyis a kínai webáruház elzárkózott a felelősségvállalástól, az azonban sehol nem derült ki a vásárlási adatok közt, hogy vajon melyik magyarországi cég lehet a szállító. Egyetlen fogódzó maradt, a küldemény 16 számjegyű azonosítója, amire hivatkozva a pórul járt vásárló kézenfekvő megoldásként a Magyar Postához fordult.
Hamarosan onnan is megjött a válasz:
Tájékoztatjuk, hogy az Ön által megadott ECSCCA kezdetű azonosító alapján a Magyar Postánál nincs nyilvántartott küldemény. Az ilyen küldemények, illetve a Magyarországra külföldről beérkező küldemények kézbesítésében nem minden esetben a Posta az illetékes. A rendelkezésünkre álló információk alapján a távol-keleti országokból érkező küldemények esetén a kézbesítést több futárszolgálat is végzi a Magyar Postán kívül. A küldeményt felvevő külföldi cég maga választja meg feladáskor, hogy a célország postai szolgáltatójával, vagy más futárcéggel kézbesítteti a küldeményeket. Amennyiben a Magyar Postához továbbítják az ilyen jellegű küldeményeket, akkor a beérkezést követően a küldeményen lévő címadatok alapján (nem könyvelt módon) levélszekrénybe kézbesítjük azokat, vagy postahelyen biztosítjuk az átvételt, ha a mérete nem teszi lehetővé a levélszekrénybe kézbesítést. Postai nyilvántartásunkban kizárólag a könyvelt, ISO szabványnak megfelelő nemzetközi azonosítóval ellátott küldeményeket regisztráljuk, ezért a nem könyvelt küldeményekről nem rendelkezünk információval, az ilyen küldeményekkel kapcsolatban nem áll módunkban részletes kivizsgálást lefolytatni.
Amennyiben nem érkezett meg küldeménye, reklamációjával szíveskedjen a küldemény feladójához fordulni.”
Világos beszéd, a postánál nincs a csomag, csak egy a baj, folytatni kell a magánnyomozást a trehány szállítmányozó után.
Szerencsére létezik azonban egy csomagkovetes.com című weboldal, ahol tucatnyi futárszolgálatot felsorolnak, amelyek Magyarországon kézbesítéssel foglalkoznak, és az ígéret szerint csak meg kell adni náluk a feladó által közölt csomagszámot, és már ki is derül, merre jár az a fránya csomag.
Kitalálták? A csomagszám megadásával kivétel nélkül minden fuvarozó szolgáltat a következő üzenetet küldi:
a megadott küldeményre vonatkozóan a rendszer sajnos nem talált adatot.
A kör bezárult, a fülhallgató elkallódott
De vajon hol lehet a fülhallgató?
- Sosem létezett, csak egy virtuális utazást követtünk az interneten?
- Netán megérkezett Magyarországra, de valakinek megtetszett, és magához vette?
Nincs happy end. Úgy tűnik, tudomásul kell venni, hogy az olcsó kínai cuccok néha egész drágák és utánajárósak tudnak lenni.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!