Jópofa dolog Kínából elektronikai kütyüt, háztartási cikket, ezt-azt vásárolni, hiszen az itthoni áraknál jóval olcsóbban beszerezhető holmik ezek. Csakhogy a csomagok utazása hetekig, néha hónapokig eltart, ezért néha az ember már meg is feledkezik a rendeléséről, sőt, netán arról is, hogy valaminek már meg kellett volna érkeznie, de a postás csak nem csengetett. 

A magyarok többnyire az AliExpress felületén vásárolnak Kínából, és az ott megrendelt csomagok általában rendben meg is érkeznek, de hébe-hóba mégiscsak előfordulnak problémák, akadnak elkallódott küldemények.

Természetesen a nagy kínai vállalat a problémamentes működésben érdekelt, igyekszik erősíteni a hozzá fűződő vásárlói bizalmat, de mivel nem tudja tételesen megvizsgálni azoknak a kereskedőknek a termékeit, amelyeknek az áruit kínálja, inkább arra törekszik, hogy megoldja az árukkal, illetve az azok megrendelésével kapcsolatos problémákat.

A panaszok eljárási folyamata alapos, igazából akkor van baj, ha a csomagkövetés tanúsága szerint a küldemény már megérkezett Magyarországra, ám a címzett nem kapta meg.

A sosem látott fülhallgató története

Egy manapság divatos bluetooth fülhallgató kálváriája következik, amit a megrendelő kifizetett ugyan, de kézhez sosem kapott. 

Igaz ugyan, hogy az ilyen elektronikai termék olcsó, de ha nem érkezik meg, akkor éppen a kifizetett teljes vételárával drágább az ideális árnál, vagyis a nulla forintnál.

A június elején leadott és kifizetett megrendelés a kínai vállalat csomagkövető információi alapján egy hónapos utaztatás után rendben megérkezett Magyarországra, túlesett a vámeljáráson, éppen már csak kézbesíteni kellett volna, csakhogy pontosan ez nem valósult meg. Akkor a megrendelő türelmesen várt két hetet, és mert hiába tette, felvette a kapcsolatot a kínai webáruházzal, panaszolva a küldemény elmaradását.

Hamarosan megjött a válasz:

a követési adatok azt mutatják, hogy a csomag megérkezett a helyi postahivatalba, és várja, hogy átvegye. Melegen ajánljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot a szállítmányozó cég ügyfélszolgálati központjával, és a lehető leghamarabb megkapja a csomagot.

Vagyis a kínai webáruház elzárkózott a felelősségvállalástól, az azonban sehol nem derült ki a vásárlási adatok közt, hogy vajon melyik magyarországi cég lehet a szállító. Egyetlen fogódzó maradt, a küldemény 16 számjegyű azonosítója, amire hivatkozva a pórul járt vásárló kézenfekvő megoldásként a Magyar Postához fordult.

Hamarosan onnan is megjött a válasz:

„Tisztelt Ügyfelünk!
Tájékoztatjuk, hogy az Ön által megadott ECSCCA kezdetű azonosító alapján a Magyar Postánál nincs nyilvántartott küldemény. Az ilyen küldemények, illetve a Magyarországra külföldről beérkező küldemények kézbesítésében nem minden esetben a Posta az illetékes. A rendelkezésünkre álló információk alapján a távol-keleti országokból érkező küldemények esetén a kézbesítést több futárszolgálat is végzi a Magyar Postán kívül. A küldeményt felvevő külföldi cég maga választja meg feladáskor, hogy a célország postai szolgáltatójával, vagy más futárcéggel kézbesítteti a küldeményeket. Amennyiben a Magyar Postához továbbítják az ilyen jellegű küldeményeket, akkor a beérkezést követően a küldeményen lévő címadatok alapján (nem könyvelt módon) levélszekrénybe kézbesítjük azokat, vagy postahelyen biztosítjuk az átvételt, ha a mérete nem teszi lehetővé a levélszekrénybe kézbesítést. Postai nyilvántartásunkban kizárólag a könyvelt, ISO szabványnak megfelelő nemzetközi azonosítóval ellátott küldeményeket regisztráljuk, ezért a nem könyvelt küldeményekről nem rendelkezünk információval, az ilyen küldeményekkel kapcsolatban nem áll módunkban részletes kivizsgálást lefolytatni.
Amennyiben nem érkezett meg küldeménye, reklamációjával szíveskedjen a küldemény feladójához fordulni.”

Világos beszéd, a postánál nincs a csomag, csak egy a baj, folytatni kell a magánnyomozást a trehány szállítmányozó után.

Szerencsére létezik azonban egy csomagkovetes.com című weboldal, ahol tucatnyi futárszolgálatot felsorolnak, amelyek Magyarországon kézbesítéssel foglalkoznak, és az ígéret szerint csak meg kell adni náluk a feladó által közölt csomagszámot, és már ki is derül, merre jár az a fránya csomag.

Kitalálták? A csomagszám megadásával kivétel nélkül minden fuvarozó szolgáltat a következő üzenetet küldi:

a megadott küldeményre vonatkozóan a rendszer sajnos nem talált adatot.

A kör bezárult, a fülhallgató elkallódott

De vajon hol lehet a fülhallgató? 

  • Sosem létezett, csak egy virtuális utazást követtünk az interneten? 
  • Netán megérkezett Magyarországra, de valakinek megtetszett, és magához vette? 

Nincs happy end. Úgy tűnik, tudomásul kell venni, hogy az olcsó kínai cuccok néha egész drágák és utánajárósak tudnak lenni.