Az omikron koronavírus-változat terjedése bizonytalanná teszi az üzleti környezetet Kínában, a világ feldolgozóipari központjában, a termelők és a szállítók attól tartanak, hogy ha nem sikerül eloltani a járvány fellángolásait, akkor a két évvel ezelőttihez hasonló zavarok keletkezhetnek a tevékenységükben – írja a Bloomberg. Egy konkrét példa a hongkongi Prime Success Enterprises Ltd. esete, amely hétköznapi közszükségleti cikkeket gyárt. A vállalatnak öt konténer útnak indítását kellett elhalasztania, miután egyik gyártóhelyén, Ningbo városában fellángolt a járvány.
A cég vezetősége attól tart, hogy ha nem sikerül a holdújévi ünnepi szezon kezdete előtt eljuttatni áruját a kikötőbe, akkor a teljes tavaszi és nyári szezonról lemondhat, mert nem jut el a termék időben a piacokra. Az ünnepek alatt hetekre leállnak a gyárak. Sidney Yu, a vállalat vezetője lélekben már lemondott a következő fél évről, amelyben nem várja a zavarossá vált üzleti környezet javulását.
A pekingi vezetés 2020-ban és 2021-ben zérócovid-politikát folytatott, amelyben azonnal szigorú korlátozásokat vezetetnek be, ha valahol felüti a fejét a járvány, ám ezzel sikerült működésben tartani az országban lévő üzemeket, amelyek a világ minden piacára szállítják a kínai árukat a laptopoktól az egészségügyi felszerelésekig. Október közepe óta azonban napról napra érkeznek a jelentések arról, hogy a járvány hol itt, hol ott lángol fel, vélhetően összefüggésben a korábbi vírusváltozatoknál gyorsabban fertőző omikron terjedésével.
Korlátozások a négyzeten
A hatóságok erre kiterjedt korlátozásokkal válaszolhatnak, ami visszaüthet a vállalatok termelésére és kikötők működésére. Kínában egyelőre az éppen nem lezárt területeket kivéve nem kell egyes élelmiszerek hiányával számolni, mint Ausztráliában vagy Japánban, illetve nem fordult elő olyasmi, mint az USA-ban, hogy január első hetében ötmillió munkavállaló volt betegállományban. A kormány azonban nehéz helyzetbe került: február elején kezdődik a téli olimpia és az év során számos jelentős politikai esemény lesz, ami a zérócovid-politika fenntartása mellett szól, ám ha túl sok lezárás lesz ennek jegyében, az súlyos gazdasági problémákhoz vezethet.
Az elmúlt hetek járványkitörései miatt több vállalat kénytelen volt elállítani termelését a ruhaipartól a komputergyártásig, és továbbiak jöhetnek. Sencsenben például január 11-én jelentek meg azok a járművek, amelyek a korlátozásokat érvényesítő személyzetet szállítják. Emiatt azonnal aggódni kezdtek a szakértők, hogy a közeli Jantan kikötőjében, Ázsia egyik legnagyobb konténerterminálján akadozni fog a hajók indítása. Tavaly közel egy hónapig lezárták ezt a várost egy járványgóc kialakulása miatt.
Bajra baj
Az új probléma akkor jelentkezik, amikor a világgazdaság az omikron okozta bajokkal küszködik a teherautó-sofőrök hiányától kezdve a pilóták lebetegedésén át az áruházi háttérszemélyzet hiányáig. A konténerszállítási költségek továbbra is a koronavírus-járvány kitörése előtti szint sokszorosán vannak, a nyersanyagárak magasak és a szakértők arra számítanak, hogy ezek a gondok elhúzódnak 2022 végéig – derül ki a Oxford Economics kutatóintézet előrejelzéséből.
A termelési költségeket megdobta, hogy olyan jelentős feldolgozóiparral rendelkező országokban, mint Vietnám és Malajzia számos gyár szüneteltette termelését a korlátozások miatt. Ezzel a ruhaneműktől a félvezetőkig sok minden szállítása késlekedett. Kína eközben a zérócovid-politika sikerének köszönhetően a nyertese volt mások bajának, például volt olyan vállalat, amely visszatelepítette termelése egy részét az említett országokból Kínába, ahol működtek a gyárak.
Az omikron berobbanása Kínában és Ázsia többi részén a szállítási láncok szétzilálódásának eredeti baját idézi fel újra – mondja Frederic Heumann, a HSBC Holdings ázsiai kutatási részlegének egyik vezetője. A Bank of America közgazdászai arra figyelmeztetnek, hogy Ázsiában még éppen hogy csak megjelent az omikron, ami azt jelenti, hogy terjedésének legsúlyosabb következményei még hátra vannak.