Nagyjából tíz napja tart a világ legnagyobb bevásárlási akciója, a kínai egyedülállók napja, vagy dupla 11, ám az ázsiai ország elektronikus áruházainak helyzetét nem könnyíti meg a lassuló gazdasági növekedés és kereskedelmi szabályozás szigorúbbá válása – írja a CNBC. Az egyedülállók napját, november 11-ét az 1990-es években férfi egyetemisták kezdték megtartani azon felbuzdulva, hogy még nem kötelezték el magukat valamilyen tartós párkapcsolatban, azaz szinglik. Tíz-tizenöt évvel később, 2009-ben az Alibaba, Kína legnagyobb online áruháza úgy látta, érdemes lenne rárepülni az új szokásra.
Ennek szellemében Tmall kereskedelmi platformján óriási árkedvezményeket hirdetett 11.11-hez kapcsolódva, amit rövid időn belül más ottani internetes boltok is követtek. Az egyedülállók napja így egy idő után nagyobb forgalmat generáló bevásárlási eseménnyé vált, mint amit az amerikai fekete péntek és kiber hétfő együttvéve hoz. A kedvezményes napot rövid időn belül felváltotta a kedvezményes időszak, ennek szellemében az Alibaba és a JD.com idén már október 20-án meghirdette első akcióit. Ezekben a vásárlók előleget adhatnak a kiszemelt termékekre, amiket nagy diszkonttal kínálnak. A második leárazási hullám október utolsó napján indult.
Némi árnyékot vet az idei 11.11-re hogy a kínai gazdaság növekedése lassul, a harmadik negyedéves adat 4,5 százalék lett a várt 5,2 százalék helyett és a kiskereskedelmi forgalom a nyár végén csak 2,5 százalékkal nőtt a szakértők előrejelzéseiben szereplő hét százalék helyett. Másrészt biztató a Bain & Company tanácsadó cég felmérésének eredménye, ami szerint a megkérdezettek 52 százaléka többet szándékozik költeni az idei év végi bevásárlási szezonban, mint tavaly, és csak nyolc százalékuk tervez kisebb pénzszórást.
Nagyot szólt tavaly
Az elmúlt évben az egyedülállók napjához kapcsolódó kereskedelmi forgalom értéke az összes értékesítési csatornát figyelembe véve elérte a 840 milliárd jüant (40,8 ezer milliárd forint, a teljes magyar éves GDP nagyságrendjébe illeszkedő összeg). Magyarán ennyi megrendelés érkezett összesen az e-kereskedelmi vállalatok portékáira.
Jonathan Cheng, a Bain partnere arra számít, hogy a vásárlók idén is megrohamozzák az internetes boltokat és a forgalom növekedni fog. Ami változik, az az, hogy a JD és az Alibaba egyre erősebb versenyre kényszerül olyan riválisok megjelenése miatt, mint a Pinduoduo vagy a TikTok kínai változata, a Douyin, amely igyekszik kiterjeszteni tevékenységét az elektronikus kereskedelem területére is. A Bain felmérésében megkérdezettek több mint fele mondta azt, hogy több platformon akar vásárolni az idei dupla 11-es időszakban.
Más kérdés, hogy Cheng szerint a JD és az Alibaba vásárlói meglehetősen hűségesek és a két legnagyobb piaci szereplő nem ül a babérjain. Idén igyekeznek kiterjeszteni a vásárlási őrületet a kisebb kínai városokra. Ezzel együtt a szakértő úgy véli, hogy az egyedülállók napja tovább is főként a nagyvárosi kínaiak vásárlási szezonja marad.
Rájuk férne a javulás
A JD és az Alibaba megszenvedi, hogy a kínai hatóságok rászálltak a technológiai vállalatokra az elmúlt évben. Az előbbi cég tőzsdei értéke 27 százalékkal marad el februárban elért csúcsától, az utóbbié 48 százalékkal alacsonyabb a 2020-ban elért rekordnál. Kínában új trösztellenes és adatvédelmi törvények is sújtják az e-kereskedelmet. Az Alibaba áprilisban egy monopóliumellenes vizsgálat nyomán 2,8 milliárd dolláros bírságot fizetett. A hatóságoknak nem tetszett, hogy korlátozzák hány platformon kínálhatják portékáikat a kereskedők.
A pekingi ipari és információs minisztérium október végén korlátozta a szöveges üzenetek használatát a reklámozásban. Válaszul A JD.com és az Alibaba igyekszik csatlakozni a „közös jólét” programjához, amit Hszi Csin-ping kínai államfő új célként hirdetett meg az elmúlt időszakban. Ennek az lenne a célja, hogy felzárkóztassák azoknak a százmillióinak életszínvonalát, akik halványan részesült az elmúlt évtizedek óriási fejlődésének gyümölcseiből.