Megszületett az uniós megállapodás az új autók szén-dioxid-kibocsátásáról: a tagállamok környezetvédelemért felelős szakminiszterei keddi javaslata szerint 2030-ra 35 százalékkal kellene leszorítani az új autók szén-dioxid-kibocsátását a 2021-re előirányzott - 95 gramm/100 kilométer - értékhez képest.

Kipufogólista

A 95 grammos szinttől még messze van az uniós átlag, amely tavaly 118,5 gramm volt az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint, ráadásul egyetlen országnak sincs még 100 gramm alatti eredménye. A legjobban egyébként Portugália áll, 104,6 grammal, a legrosszabbul pedig 132,8 grammal. (Az országokra vonatkozó átlagos szén-dioxid-kibocsátási értékek és a 2016-hoz képest bekövetkezett változás az alábbi grafikonon látható.

A kipufogóstatisztika szerint mindössze 11 országnak sikerült mérsékelnie az új személyautók átlagos szén-dioxid-kibocsátását Európában, köztük van Magyarország is - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége egyik elemzéséből. Igaz, a magyar eredmény mindössze 0,2 grammal mérséklődött 125,6 grammra, utóbbi pedig viszonylag magasnak számít.


Napi.hu

Az uniós adatok szerint a szén-dioxid-kibocsátás mellett az személyautók átlagéletkora is magasabb az átlagnál. Az unióban közlekedő személyautók 11 évesek, ezzel szemben Magyarországon 14 év felett van.

Hány új autó jut 1000 emberre?

Az 1000 lakosra vetett újautó-eladások átlaga (egész pontosan újautó-regisztrációk) az EU-ban 30 darab autó. Utóbbi listát utcahosszal vezeti Luxemburg, ahol 1000 főre 89 új autó jutott tavaly.

A második Belgium jóval lemaradva, 48 autóval, a harmadik pedig Németország 42 autós eredménnyel. Magyarországon 12 új autó jutott 1000 lakosra az ACEA adatai szerint. Ezzel pedig csak az 1000 lakosonként 4-9 új autót eladó román, litván, lett, görög, román és bulgáriai piacot előzi meg Magyarország.