Ahogy a klímaváltozás hatásai egyre látványosabbak és erősödnek a fenntarthatósággal kapcsolatos aggodalmak, egyre nő a megfontoltabb, tudatosabb fogyasztók tábora is, erre a trendre pedig már a vállalkozásoknak is reagálniuk kell.
Azokon a területeken, ahol az éghajlatváltozás viszonylag kisebb következményekkel jár, mint például Kelet-Közép-Európában, a Deloitte felmérésében szereplő magyar, lengyel, cseh és román válaszadók 40-60 százalék közötti arányban nyilatkoznak úgy, hogy aggódnak az éghajlatváltozás miatt. A felmérés szerint ezekben az országokban már alacsony számú a klímaszkeptikusok tábora is.
Romániában a megkérdezettek 80 százaléka szerint emberi tevékenység változtatja meg a Föld éghajlatát, ez a szám Lengyelországban 79 százalék, Magyarországon 77 százalék, Csehországban pedig 64 százalék - olvasható a Deloitte lapunkhoz eljuttatott közleményében.
A kutatásban megkérdezettek közül tízből hat válaszadó ismerte fel, hogy a mindennapi cselekvései közvetlen hatással vannak a környezetre. A legtöbben Lengyelországban és Romániában, míg a magyarok és a csehek kicsivel több mint fele hajlandó változtatni vásárlási szokásain.
Ami pedig a konkrét cselekvést illeti, a megkérdezett országokban első helyen az otthoni energiatakarékosság és az ételpazarlás csökkentése (74 százalék) áll, 69 százalékuk pedig környezettudatosabban vásárol. Magyarországon hasonló trendek figyelhetők meg, továbbá a válaszadók több mint fele törekszik takarékosabb vízfogyasztásra, illetve választ környezetbarátabb közlekedési formát.
Országonként eltérő felfogás uralkodik arról, hogy mit jelent fenntartható terméket vagy szolgáltatást választani. Csehországban és Magyarországon a válaszadók a vállalatok társadalmi felelősségvállalását tartják a legfontosabbnak. Ez Romániában csak a második helyen áll, ott a helyi termelésre való összpontosítás a legfontosabb.