Az eredetileg tervezettnél 40 százalékkal többe fog kerülni a kolozsvári metró, legalábbis a városháza szakembereinek legfrissebb számításai szerint - írja a Pengő Zoltán Maszol gazdasági szakújságírója. A beruházás műszaki-pénzügyi mutatóinak aktualizálását nemrégen hagyta jóvá a kincses város önkormányzati képviselő-testülete.
A Szászfenes és a szamosfalvi reptér közti metrót, illetve a Kisbács és Bonchida közti elővárosi vasutat magába foglaló projekt költségeit tavaly 2,052 milliárd euróra (794 milliárd forint) becsülték, amit most 2,8 milliárd euróra (1111 milliárd forint) módosítottak.
Párhuzamos univerzum 1.0
Az, hogy az építőanyagok árának robbanásszerű emelkedése miatt a várható költségek is számottevő mértékben megnőttek, Emil Boc polgármesteren és munkatársain kívül valószínűleg mindenki számára világos volt, akinek minimális fogalma van az infrastrukturális beruházásokról.
Mivel a kolozsvári önkormányzat ült a babérjain, s nem módosította a költségvetést, négyszeri halasztást követően augusztusban fel kellett függeszteni az első metrószakaszra kiírt közbeszerzési eljárást, ugyanis a vállalhatatlanul alacsony keretösszeg miatt egyetlen cég részéről sem érkezett ajánlat.
Eközben ezt a szakaszt a kormány részben az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében szeretné finanszírozni: 300 millió eurót irányzott elő erre a célra. Ahhoz, hogy a pénzt kifizesse az EU, a munkálatokat 2026 augusztusáig be kellene fejezni.
Párhuzamos univerzum 2.0
A hétfőn megszavazott határozatban az áll, hogy a közbeszerzési eljárást 2022 folyamán le kellene zárni, ami arra utal, hogy a kolozsvári városvezetés egy párhuzamos univerzumban él. Az eredeti ütemterv értelmében a pályázóknak május 9-ig kellett volna benyújtaniuk az ajánlataikat, azok elbírálása pedig november 30-án zárult volna le.
Most szeptember 13-át írunk, s az új műszaki-pénzügyi mutatókat a kormánynak is el kell még fogadnia ahhoz, hogy a közbeszerzési eljárást folytatni lehessen.