Egyre többen vannak azok a romániai fogyasztók, akik a cukormentes, illetve alacsony cukortartalmú üdítőket, édességeket, fagylaltokat és tejtermékeket keresik, ám ezek a piac 10 százalékát teszik ki, ami töredéke a nyugat-európai piaci részesedésüknek - írta a Maszol. „Nyugaton, például Nagy-Britanniában és Írországban a cukormentes termékek az eladások 60-65 százalékát teszik ki” – nyilatkozta a Ziarul Financiar gazdasági napilapnak Jovan Radoszlavjevics, a Coca-Cola HBC romániai vezérigazgatója.
Szénsavas üdítőitalokra évente 2,5-2,8 milliárd lejt költenek a romániai fogyasztók. Az Euromonitor piackutató cég adatai szerint ebből az összegből 300-330 millió lej jut cukormentes termékekre, a piaci részesedésük tehát 10-13 százalék.
A szénsavmentes üdítők piacán még alacsonyabb a cukormentes termékek részaránya. Giampaolo Manzonetto, a tejtermékeket és üdítőitalokat gyártó francia Lactalis romániai vezérigazgatója azt mondja, hogy a fogyasztókat inkább deklaratív szinten érdekli az egészséges táplálkozás, a valóságban kevéssé hajlandóak leszokni a megszokott termékekről. A vásárlók jelentős része azt szeretné, hogy az alternatív termékek íze megegyezzen a cukorral készítettekével, azonban ez nemigen lehetséges, a cukor mennyisége nagyban befolyásolja az ízt.
„Amikor választani kell, akkor a mérleg nyelve az íz felé billen. Ezért, bár megvan a tendencia az egészséges táplálkozás felé, ezen termékek piaca nem nagyon fejlődik.” Ennek ellenére az elmúlt időszakban a fagylaltok piacán is megjelentek alternatív termékek, például a cukorpótlóval édesített, illetve a borsóból kinyert proteinből készített fagylalt. Egyelőre azonban az ilyen jellegű fagylaltok piaci részesedése minimális.