Kína 1,3 ezer milliárd dolláros Új selyemút programja össze fog omlani, és maga alá fogja temetni azokat a feltörekvő országokat, amelyek nem ismerik fel ezt időben - derült ki Adam Boehler, az USA International Development Finance Corporation (DFC) vezérigazgatójának szavaiból. A DFC hitelekkel, hitelgaranciákkal és kockázatbiztosítással hasonló profilú projekteket finanszíroz a feltörekvő országokban, mint amilyen az Új selyemút. Az amerikai kongresszus nemrégiben megkétszerezte, 60 milliárd dollárra emelte a szervezet kiadásainak felső korlátját (ez valamivel kevesebb, mint az éves magyar GDP) - emlékeztet a Financial Times.
Boehler szerint az Új selyemút projekt 100 százalékban kártyavár, mivel visszafizethetetlen adóssággal terheli meg azokat az országokat, amelyek infrastruktúrájuk fejlesztésére kínai hiteleket vesznek fel, mivel nincs minőségi garancia az elkészült létesítmények technikai színvonalára, és mivel az egész projekt átláthatatlan. Ezért csak idő kérdése, hogy a repedések, amelyek a Kínát és Európát, illetve a Közel-Keletet összekötő szárazföldi útvonal kiépítésén megjelentek összeadódjanak, és az egész építmény összetörjön. Kína számos feltörekvő államot magával ránthat a kudarcba.
Amerikai nyomulás
A DFC vezetője elismeri, hogy a szervezet feladata az USA külpolitikájának támogatása. Ezért szorosan koordinálják a lépéseiket olyan szervezetekkel, mint például a USAID. Állítása szerint nem válaszolni akarnak Kína látványos nemzetközi terjeszkedésére, hanem kezdeményező szerepet játszanak. A DFC nem zárja ki a hagyományos infrastruktúra-projektekben - kikötő- és közútfejlesztésekben, hídépítésekben - való részvételt, de egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fejlett technológiákra. Köztük van az 5G-s mobiltávközlés, amelynek területén nem csupán az amerikai cégek külföldi jelentét igyekszenek segíteni.
Ennek keretében részt vállalnak az amerikai kormány hadjáratában a Huawei technológiai óriásvállalattal szemben, amely élen jár az 5G terén, ám Boehler hangsúlyozza, hogy nem azt akarják mondani a partnerországok kormányainak, hogy ne vásárolják meg a kínai óriáscég technológiáját, hanem igyekeznek elősegíteni, hogy megfelelő alternatívák álljanak fel a Huawei kínálatával szemben.
Összességében úgy fogalmaz, hogy a kínai befektetési tőke valójában "kábítószer", amely sok országot elcsábított, ám egyre többen jönnek rá, hogy ez a "drog" függőséget, nevezetesen Kína felé kezelhetetlenül nagy eladósodást okozhat. Így egyre több országban ismerik fel, hogy jobb, ha megelőzik ezt a bajt.
Más stratégia
Miközben a Donald Trump elnök vezette amerikai kormány újra és újra súrlódik az USA szövetségesivel, a DFC keresi az együttműködés lehetőségét a hozzá hasonló európai és japán ügynökségekkel. Ahogy Boehler fogalmaz: szívesen tölt ki kisebb összegről szóló csekket, ha ezekkel a partnerekkel együttműködve meg tudják osztani a költségeiket. Különösen igaz ez a japánokra, akikkel az indiai és a csendes-óceáni térségben igencsak közeliek az érdekeik. Nemcsak Kínának akarnak üzenni, hanem minden olyan nagyobb országnak, amely szerintük túlzott befolyást akar szerezni más államok felett azzal, hogy egy zárt rendszerben nyújt anyagi támogatást, ahelyett, hogy nyílt, együttműködő támogatási politikát folytatna.
Az DFC vezetője úgy véli, hogy egy összehasonlítással is alá tudja támasztani, mi a különbség a kínaiak zárt rendszere és a nyílt ajánlat között. Peking legnagyobb külföldi programja a nyugati féltekén Venezuela finanszírozása. Ez az ország hiperinflációval, áruhiánnyal, gazdasági összeomlással küszködik, lakói milliós nagyságrendben emigrálnak A szomszédos Kolumbia viszont képes volt befogadni 1,4 millió venezuelait, miközben az infláció négy százalék alatt van, a GDP 3-3,5 százalékkal nő, a költségvetési hiány a GDP 2,7 százaléka, azaz fenntartható fejlődési pályán mozog.