Új megoldás merült fel a légitársaságokban a munkaerőhiány és a növekvő költségek jelentette problémák megoldására: egyetlen pilótával a fedélzeten küldenék útjukra a repülőgépeket – írja a Bloomberg.
Több mint 40 ország – köztük Németország, az Egyesült Királyság és Új-Zéland – kezdeményezte, hogy a repüléssel kapcsolatos irányelvekért is felelős Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) engedélyezze az egypilótás felállást. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency, EASA) pedig a repülőgépgyártókkal kezdett el egyeztetni arról, hogy miként lehetne a gyakorlatban is megvalósítani az elképzelést.
Az EASA szerint akár már 2027-ben valósággá válhat a terv, az azonban már egy másik kérdés, hogy a pilóták mennyire lennének kibékülve egy ilyen változással. A válasz röviden: a legkevésbé sem. Tony Lucas például, aki a Qantas Airways pilótája, amiatt aggódik, hogy vészhelyzetben túlságosan nagy lenne a teher a pilótafülkében ülő egyetlen repülővezetésre képes emberen. "Ha a dolgok félrecsúsznak, rettentő gyorsan csúsznak félre" – mondta. Ráadásul a junior pilóták mentorálására is sokkal kevesebb lehetőség nyílna ebben az új rendszerben.
Egyre kevesebb ember
A technológiai fejlődésnek köszönhetően az 1950-es évektől kezdve egyre kevesebb emberre van szükség a pilótafülkében, korábban például a kapitány mellett első tiszt vagy másodpilóta, fedélzeti mérnök, navigátor és rádiókezelő is dolgozott a fedélzeten. Az automatizálás fokozatos fejlődése pedig lehetővé teheti, hogy "eltávolítsuk az utolsó emberi tényezőt is a repülésből" – mondta Janet Northcote, az EASA kommunikációs vezetője.
A közeljövőben már azt is elérhetjük, hogy – amennyiben a pilóta valami miatt képtelen rá – egy előre kiválasztott repülőtéren automatikusan landoljon a gép, bár az EASA szerint erre azért legalább 2030-ig várni kell.
A pszichológiai korlátok erősebbek a technológiaiaknál. A technológia már készen állna az egyetlen pilóta bevetésére, már csak az a kérdés, hogy a szabályozó hatóságok és az utazóközönség számára mikor válik elfogadhatóvá
- mondta a Boeing délkelet-ázsiai részlegének elnöke, Alexander Feldman.
Az EASA is leszögezte, ezeket az elképzeléseket csak akkor valósítják meg, ha már a teljes légiközlekedési közösség egyetért abban, hogy ugyanannyira biztonságosak, mint az aktuális gyakorlat.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!