A lengyelek elözönlötték a hazai tájakat, a médiában tömött tengerpartokat, a hegyi ösvényeken turisták özönét lehet látni. Nagy kérdés, hogyan hat mindez a kiskereskedelemre - hiszen hónapokig hiányolni kellett a pénzesebb külföldi turistákat, nem beszélve a járvány okozta bezárásokról. A válasz nem egyértelmű. Vannak helyek, ahol segít ez a kereskedelemnek, de vannak, ahol nem. Megváltoztak a fogyasztói szokások - adta hírül a gazeta.pl.
Az ekkora turistainváziónak az üzletek nagyobb forgalmához kellene vezetne a különböző régiókban, de ez nem így van: a tengermelléken a boltok érzik a turisták áradását, másutt azonban nem. A Limonka üzletlánc forgalma például mintegy 10 százalékkal ugrott 102 üzlete többségében, de például a híres Wieliczkai Sóbánya - Krakkó közelében - szinte üres.
Megváltoztak a szokások, elsősorban a járvány elkerülése miatt. Az emberek jóval ritkábban mennek a boltokba, és ilyenkor a nagy kiszerelésű árukat veszik, amelyek ugyan drágábbak, de viszonylagosan olcsóbbak. Emellett nincsenek fesztiválok, rendezvények, vagy ha igen, korlátozott a létszámuk, így ezek sem hoznak jelentős bevételt.
Emellett a fogyasztók, akik az elmúlt években elszoktak az inflációtól, elkezdtek az árakra is jobban odafigyelni. Több évtizede elfelejtett szokások éledtek újra, például otthonról viszik a tartós élelmiszereket, konzerveket a turistaútra. Nem mellékesen a vastagabb pénztárcájú külföldi turisták száma erősen csökkent. A bevételek szinte mindenütt a tavalyi szint alá estek. A tipikus "turistavárosok" - Varsó, Krakkó, Wroclaw stb. - szenvednek a látogatók hiányától.