Az elmúlt hónap közvélemény-kutatásai szerint Hillary Clinton, a Demokrata Párt elnökjelöltje jelentős előnyre tett szert republikánus ellenfelével, Donald Trumppal szemben. Ez azt sejteti, hogy a volt külügyminiszter akár jelentős vereséget is mérhet az ingatlanmágnásra a novemberi szavazáson. De mi lesz ezután? - teszi fel a kérdést az NBC News.
A Republikánus Párt elitje abban bízik, hogy ha Trump veszít, akkor véget ért a hivatásos politikusok számára rémálomszerű időszak, amelyben a kiszámíthatatlan, elfogadhatatlan kijelentéseket tevő ingatlanmágnás párton kívüliként laposra verte az "igazi" politikusokat az előválasztások alatt.
Nem szabadulnak meg tőle
Az ingatlanmágnást azonban nem olyan fából faragták, hogy ilyen egyszerűen befejezze politikusi pályafutását. Sőt egyre többen értenek egyet a Vanity Fair cikkével, amely szerint Trump valójában nem is az elnökség megszerzésére pályázik, hanem egy titkos tervet valósít meg. Nevezetesen elnökjelölti performanszával egy új, kemény jobboldali médiavállalkozást akar megalapozni.
Ezt a pletykát erősíti, hogy mindig jóban volt a jobboldali elkötelezettségű Fox News elnökével, Roger Ailesszel, aki a hírek szerint tanácsadóként segíti a kampányában, illetve hogy a napokban leigazolta a szintén konzervatív Breitbart hír- és véleményportál elnökét, a durva beszólásairól ismert Steven Bannont.
Milyen lenne
Trump kampánystábja természetesen tagadja, hogy létezne ilyen terv, ám érdemes elmélázni azon, miként is nézne ki ez a médiavállalkozás, és lenne-e sansza a sikerre. Üzleti szempontból a lehető legjobb történne Trumppal, ha novemberben elvesztené az elnökválasztást - mondja Jon Klein, a CNN amerikai részlegének korábbi vezetője.
A dicsőséges bukás csak növelné hard core támogatóinak szenvedélyes elkötelezettségét iránta, egyben a megválasztott elnök személyében találnának egy olyan célpontot, amelyet a végtelenségig csépelhetnek (hasonló lehetne ez a magyar jobboldal - és részeben a baloldal - végeláthatatlan gyurcsányozásához - a szerk.). Az új média lehetővé tenné, hogy kapcsolatban maradjanak a hősükkel.
Olcsó megoldás
Az ingatlanmágnás elvileg indíthatna kábeltévé-csatornát, internetes vállalkozást vagy bármi mást. Klein szerint azonban egy előfizetéses internettévé lehetne a legjobb választás. Ennek törzsközönsége havi díjat fizetne azért, hogy betekinthessen a csak neki szóló anyagokat kínáló videoszobába.
Ezzel kiszűrné a médiaipari vállalkozások legnagyobb költségeit. A kábeltévé eleve óriási apparátust igénylő, ezért sokkal többe kerülő próbálkozás lenne, ráadásul az internet mint csatorna kiszűri a kábel- és műholdszolgáltatókat, mint közvetítőket, akiket szintén jól meg kellene fizetni.
Végül de nem utolsósorban - sőt elsősorban - egy ilyen típusú portál már elég jelentős lenne ahhoz, hogy időről időre enyhítse Trump csillapíthatatlan szomját a médiafigyelem iránt.
Mennyije lehet
Egyetért ezzel az értékeléssel Brian Wiesel, a Pivotal Research Group kutatóintézet vezető médiaszakértője. Egy tévétársaság indítása dollár tízmilliókba kerülne, miközben csak saccolni tudjuk, hogy mekkora az ingatlanmágnás vagyona. Ő tízmilliárd dollárról beszél, de a gazdaglisták készítésével foglalkozó szaksajtó csak ennek kevesebb mint felét-harmadát tartja reálisnak.
A kábeltévék piaca ráadásul telített, ezért (és a magas költségek miatt) a Trump-tévé megbukna - véli Robert Thompson, a Bleier Center kutatóintézet televíziós kultúrával foglalkozó kutatója. Arra is figyelnie kellene, hogy a Trump márkanév sok amerikait nem vonz, hanem taszít.
Az interneten sokkal kevesebb nézővel lehet nagyot dobni, mint a tévébizniszben. Hárommilliós látogatottság elérése egy portál esetén már komoly siker, miközben az előválasztások során 14 millió republikánus szavazó adta a voksát Trumpra.
Pszichikai tényezők
Egyes elemzők abban is a médiamágnás hátsó szándékaira utaló jeleket látnak, hogy szapulja a médiát. Számtalanszor elmondta, hogy a sajtó vele szemben elfogult, becstelen és korrupt. Ezzel mintegy megelőlegezett egy problémát, ami ki más javíthatna ki a saját sajtóorgánum indításával, mint ő.
A breitbartos Bannon leigazolása arra utal, hogy gondolkodik egy saját médiaplatform létrehozásán - véli Kurt Bardella, a Breitbart korábbi szóvivője, aki nem kedveli Trumpot.
Nem kétséges, hogy az ingatlanmágnás egójának jót tenne, ha nem csupán üzleti fenoménnak, hanem médiamogulnak is láttatná magát. Trump azt élvezi a legjobban, hogy versenyez az elnöki posztért, nem maga az állás érdekli - véli Thompson. Ez ugyanis olyan médiaérdeklődést biztosít neki, amelyről korábban álmodni sem mert.