A karácsonyi dekorációk piacának harmadik legnagyobb exportőr országa a világon Lengyelország, termékeik elismertségét jelzi, hogy a lengyel díszek az amerikai és a francia államfő rezidenciáján is megtalálhatók – írja Notes From Poland. A kivitel értéke 2020-ban elérte a 70 millió eurót (25 milliárd forint), amivel a lengyelek Kína és Hollandia után állhattak fel a dobogó harmadik fokára. (Kína egyedül adja a piac 80 százalékát.)
A lengyel karácsonyfadíszek legnagyobb vásárolója Németország és az Egyesült államok, amit Szlovákia, Ausztria és Hollandia követ. A lengyel export az állami statisztikai hivatal (GUS) adatai szerint 13 százalékkal csökkent 2020-ban az egy évvel korábbihoz képest, ami várhatóan idén is folytatódni fog, mert csökkent a kereslet a nem üvegből készült dekorációk iránt. Ezzel egyidejűleg azonban a prémium minőségű üvegdíszek értékesítése 18 százalékkal nőtt az idei év első kilenc hónapjában 2020 azonos időszakához képes.
A 320 lengyel karácsonyfadísz-gyártón belül egyre nagyobb azok aránya, amelyek a üvegalapú termékekre specializálódnak. A termékeik világszerte a luxusáruházakba kerülnek. A termelőknek alkalmazkodniuk kell a divatokhoz. Például a 2000-es évek elején a Fabergé-tojást utánzó díszek voltak a menők, majd jött a főzésőrület, amikor ételekre és süteményekre emlékeztető dekorációra vágytak a vevők, aztán gyümölcsöket és zöldségeket kellett utánozniuk a termelőknek és ma van olyan cég, amely maszkot hordó télapódíszt készít.