Az EU 28 tagországából 26-ban több kerékpár talált gazdára 2012-ben, mint ahány autó, csak Belgium és Luxemburg maradt kivétel a nagy fordulat alól - derült ki a európai bicikligyártók (Coliped), illetve autógyártók (ACEA) szövetségének adataiból. Bringából 19,7 millió talált gazdára, míg az autóeladások 12 millióra zuhantak.
A kerékpározás két fővárosán, Amszterdamon és Koppenhágán túl a pedálozás divatja elérte a gazdasági gondokkal küszködő dél-európai országokat is. A válság hatással van az emberek életmódjára, azon belül közlekedési szokásaikra is - mondja Giulietta Pagliaccio, az olasz Fiab kerékpáros-szövetség vezetője. Kisebb forradalom zajlik az emberek életében - teszi hozzá.
Hatvanas évek
Ezzel egyetért a Bianchi kerékpárgyártó cég vezetője, Bob Ippolito is, aki szerint az emberek ma a mindennapi közlekedésre alkalmas bringát keresnek, de egyben elvárják a jó minőséget is. Hosszú távon használható kerékpárt akarnak, azaz nem érik be a nagyáruházak olcsó, ám túl egyszerű termékeivel. A cég úgy látja, hogy a fogyasztók elfordulnak az autóktól.
Olaszországban tavaly 1,6 millió új biciklit adtak el, míg új autóból csak 1,4 millió kelt el. Egy évvel korábban, 2011-ben annyi autót vettek az olaszok, mint 1964-ben. Milánó - követve más európai nagyvárosok, köztük London és Párizs példáját - hamarosan bevezeti saját közösségi biciklimegosztási rendszerét.
Hat áldozat két hét alatt
Spanyolországban 780 ezer bringa kelt el 2012-ben míg autóból csak 700 ezer fogyott, az EU-IMF védőhálója alá húzódott Portugáliában 350 kerékpár áll szemben 95 ezer autóval. Az előbbi országban nem nő ugyan biciklizők száma, ám változnak a szokásaik - ami indokolhatja új kerékpár vásárlását -, a naponta bringázók aránya az összes biciklista 17 százalékáról 30 százalékra ugrott. Madrid tíz kilométeres kerékpárút-körgyűrű építését tervezi a városközpont körül.
Londonban mára a kerékpárok ugyanolyan megszokott látvánnyá váltak, mint a semmivel össze nem téveszthető fekete taxik vagy a kétemeletes, piros buszok. Az elmúlt egy évtizedben 66 százalékkal, félmillióra nőtt a biciklivel megtett napi utak száma.
A város vezetőségére egyre nagyobb nyomás nehezedik annak érdekében, hogy építsenek több biztonságos kerékpárutat, pedig a következő évtizedre egymilliárd fontot, (1,2 milliárd euró) ígértek a bringások igényeinek kiszolgálására. Tény viszont, hogy például novemberben 14 nap alatt hat halálos kerékpáros-baleset történt a brit fővárosban.