A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
A szlovák polgárok nagyban járnak külföldre bevásárolni − számolt be a Pravda −, ami nem véletlen, hiszen az utóbbi egy hónapban a forint és a zloty mintegy 7 százalékkal gyengült az euróhoz képest, de még a cseh korona is 1,6 százalékot veszített. A 290 forint/euró körüli árfolyam mellett Magyarországon szinte minden olcsóbb a szlovákiai vevőnek, mint otthon, még a 400 forintos benzin tankolása is kifizetődő (Szlovákiában 1,46 euró a benzin literenkénti átlagára). A lap által megkérdezettek külön kiemelik, hogy Magyarországon eleve színvonalasabb és bőségesebb az élelmiszer-választék és a frissességgel sincs gond, a válaszolók kivétel nélkül elégedettek a magyar boltok színvonalával, kínálatával.
Ami a diszkontboltokat illeti, a szlovák piacon 2004-ben felbukkanó német Lidl kisebb forradalmat váltott ki, becslések szerint a legfontosabb cikkek árszintjét 5-7 százalékkal vetette vissza, a 2008-ban színre lépő Aldi gyérebb hálózata miatt egyelőre kevésbé játszik meghatározó szerepet. Az élelmiszer-vásárlások forgalmát tekintve Szlovákiában a három legfontosabb szereplő a Tesco, a hazai Jednota üzletlánc − amely továbbra is szlovák kézben maradt −, valamint a Billa.
A szlovák kiskereskedelem egyelőre nem számol azzal, hogy jövőre a 27 százalékra növekvő magyarországi áfa miatt érdemben nőne az onnan érkező vásárlók száma, ez legfeljebb közvetlenül a határ mentén (Párkány, Komárom, Ipolyság) lesz némileg érezhető. Az ágazatot inkább az foglalkoztatja, hogyan vegyék fel a harcot a mostani euróárfolyam mellett a gyengülő régiós valuták újbóli szívóhatásával.