A wishkeygyártóktól a borászatokig minden vállalatnak, amely szeszes italokkal foglalkozik, fel kell készülnie arra, hogy gondjai lehetnek az üvegpalackok beszerzésével, amelyekbe a termékét tölti - derül ki a CNBC cikkéből. A háttérben természetesen a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó gyártási, szállítási gondok állnak. Az amúgy is hosszú és kusza amerikai ellátási láncok még jobban szétzilálódtak a munkaerőhiány, a növekvő szállítási költségek és az általánosan magas infláció miatt.
Az üvegpalackhiány érezhető az ágazat egészében a tequilagyártóktól a vodkagyártókon át a borospincékig - mondja David Ozgo, a Distilled Spirits Council vezető elemzője. Néhány nagy szeszgyártó azt gondolta, hogy a sok évre szóló, milliós darabszámra szóló szerződése biztosítja az üvegpalack-ellátást. Ehhez képest most választaniuk kell, hogy melyik fajta üvegből lesz elegendő az ellátásuk. Lehet hogy végül a kisebbek rovására a népszerűbb hét és fél decis, illetve 1,75 literes palackokra szavaznak.
Ezért a vevők jól teszik, ha felkészülnek arra, hogy ha egy bizonyos méretű, fajtájú üveget részesítenek előnyben például karácsonyi ajándékként, akkor többször kell felkeresniük a boltot, mire megkaphatják ezt vagy le kell mondaniuk róla. Ha a pozitív oldalát nézzük, akkor most érkezett el az idő, hogy a vevők szétnézzenek a piacon mi mindenről mondanak le szokásaikhoz ragaszkodva, és változtassanak azokon.
Riasztó példa
Az USA Kentucy államában működő Castle & Key szeszfőzde az egyik azok közül a gyártók közül, amelyek bajba kerültek. Egy brit üvegpalackgyártótól vásárolták az üvegeket, amelyet letarolt a járvány. Egy időre teljesen be kellett zárnia, ami több hónapos csúszást okozott az ellátásban. Amikor újraindult a gyártás, szállítási nehézségek adódtak.
Egy időre légi szállításra kellett áttérniük, ami a lehető legdrágább szemben a tengeri és közúti szállítással. A konténerek ára azonban a csillagos égbe emelkedett, a tengeri szállítás a háromszorosára drágult. Ezért végül egy mexikói üveggyártóra váltottak, amely vasúton szállít az USA-ba. Emellett hat hónap helyett két évre előre rendelnek. Ez megoldotta a problémájukat, ám az új helyzetből adódó költségnövekedést hosszabb távon kénytelenek lesznek áthárítani a fogyasztókra.