Az európai áruházláncok a korábbinál is több akcióval, árcsökkentéssel próbálják becsalogatni szupermarketjeikbe az európai vásárlókat az idei karácsonykor, miután az elmúlt évek gyenge szezonjánál is rosszabbra számítanak - derül ki a Wall Street Journal cikkéből. Az utcán megállított emberek jó része azt mondja, hogy családjukban a felnőttek már nemigen vesznek ajándékokat egymásnak, a karácsony így végképp a gyerekek ünnepévé vált. A kiskereskedők azt tapasztalják, hogy míg a pénzügyi válság előtti boldog időkben marhahúst vásároltak az emberek, addig a nagy összeomlás után már csak sertéshús került az asztalukra, majd az adósságválság kirobbanása elhozta a csirkehús idejét. Ma már ott tartunk, hogy csak kolbász tesznek karácsonykor a bevásárlókosárba.

A profitrátánk folyamatosan zsugorodik - panaszkodik Emmanuel Zeller, az Auchan egy Párizs elővárosában működő hipermarketjének igazgatója. A karácsonyi szezont megelőző vásárlások tapasztatalai azt mutatják, hogy kevesebb dvd, ékszer és elektronikai kütyü fogy. A játékok értékesítése viszont szerencsére nem csökkent az elmúlt években megszokotthoz képest.

Két számjegyű zuhanás

Az idei év végi forgalomra vonatkozó becslésekben csak az a közös, hogy mindegyik határozott visszaeséssel számol. A Deloitte LLP tanácsadó cég várakozása szerint Görögországban, a válság gócpontjában 16 százalékkal lesz szerényebb az idei szezon a tavalyinál, a spanyol és az olasz vásárlók pedig négy-négy százalékkal költhetnek kevesebbet. A legnépszerűbb ajándékok a könyvek, a kozmetikai cikkek és a vásárlási utalványok lesznek.

Az olasz és a portugál kiskereskedelmi cégek szövetsége azonban azzal számol, hogy ötödével zuhan a forgalom az idei szezonban a tavalyihoz képest. Milánó bevásárló kerületének kiskereskedői idén nem tudták összeadni azt a pénzt, amiből eddig minden évben feldíszítették karácsonyi lámpafüzérekkel a környék utcáinak fáit és lámpaoszlopait.

Már a nyugati vevő is árérzékeny

Európai két vezető gazdaságában még növekedést várnak a szakértők. Franciaországban a Deloitte szerint 0,7 százalékkal költenek majd többet az emberek, de a kereskedőknek meg kell ismerkedniük egy eddig jellemzően kelet-európai - így Magyarországra is igaz - jelenséggel, azzal, hogy a fogyasztók árérzékenyek lettek. Más szóval döntéseik első szempontja az ár - a Deloitte azzal számol, hogy tíz vevőből kilenc leszállított árú termékek levadászásával tölti az év utolsó hónapjait.

A németek fogyasztása ugyan az ország kiskereskedelmi szövetsége, a Handelsverband prognózisa szerint 1,5 százalékkal, 80 milliárd euróra emelkedhet 2012 utolsó két hónapjában, de a családok karácsonyi büdzséje így sem éri el a franciákét. Utóbbiak hagyományosan gazdagabban étkeznek, ezért a Deloitte azt jósolja, hogy az átlagos francia családok 639 eurót (nagyjából 180 ezer forint) költenek el idén az ünnepek alatt, míg az átlagos német famíliák csak 485 eurót (135 ezer forint).

A magyaroknál kevesebb jut

A magyar háztartások decemberben napi fogyasztási cikkekre összesen 60 ezer forint körüli összeget fordítanak a GfK Hungária adatai szerint, amiben az ajándékvásárlás egy része is benne van. A napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki az olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint ajándékokra általában 70-80 milliárd forintot költöttek az elmúlt években a családok, ezen belül a legtöbbet számítástechnikai és műszaki cikkekre, játékokra, ruházatra, könyvre és illatszerekre. (Ez körülbelül mintegy 268 millió euró, ami átlagosan egy négy tagú családot alapul véve személyenként 110 eurós költést jelent.)