Mielőtt kávét vásárolunk ajándékba valakinek érdemes néhány dolgot tisztázni - figyelmeztetnek a legjobbkave.hu portál szerkesztői. Az ötlet jó, hiszen Magyarországon az emberek több mint ötöde rendszeresen kávézik. Ugyanakkor nem mindenki, tehát az első, amit a meglepetés előkészítése során tisztázni kell: fogyaszt-e kávét az, akinek ezt szájuk karácsonyi ajándékba?
Ha a válasz igen, akkor még mindig számos további kérdésre kell választ találnunk. A legfontosabbak ezek közül, hogy milyen kávét iszik, illetve hogy ragaszkodik-e a saját márkájához vagy sem. Fontos tudni azt is, hogy kapszulás vagy instant kávét iszik-e vagy a hagyományosan főzöttet részesíti előnyben.
Kapcsolódó
Utat nyithat az ajándékozó fantáziája előtt, ha a kiderül, hogy az, akinek a kávét szánja, szívesen kísérletezik különleges italokkal. A kávé óriási előnye, hogy ha jól választjuk meg, biztosan nem olyan ajándék lesz, amely a szekrény mélyére kerül, ahol évekig porosodhat.
Kávézóforradalom a régióban
Az elmúlt másfél évtized a kávézóláncok forradalmát hozta Kelet-Közép-Európában - derül ki a Bloomberg összefoglalójából. Lengyelország élen járt ebben a forradalomban: 15 évvel ezelőtt egy helyi kisvállalkozás kezdett el terjeszkedni Green Caffe Nero néven. A jelenleg már brit többségi tulajdonban lévő hálózat havonta 800 ezer fogyasztót szolgál ki 58 kávézójában. Évente 12 további hely nyitását tervezik.
Az Allegra Strategies Ltd. piackutató cég szerint Lengyelországban 14 százalékkal nőtt az ismert márkanév alatt működő kávézók száma a 2017 októberét megelőző 12 hónapban. Az ismert nyugati láncok - a Starbucks Corp. vagy a McDonald'shoz tartozó McCafe - is terjeszkednek, és nem csupán a régió legnépesebb országában.
Erős piacok
A kávéfogyasztás gyorsan bővül a kelet-európai régióban. Tavaly 5,3 százalékkal, 7,45 milliárd dollárra ugrott az eladások értéke szemben a Nyugat-Európában feljegyzett 1,8 százalékos plusszal - derült ki az Euromonitor International adataiból. A zöld kávé iránti kereslet Csehországban és Lengyelországban két számjegyű ütemben nőtt szemen az EU alig több mint négyszázalékos bővülésével.
A Starbucks 40 új kávézót nyitott a régióban, ami 25 százalékos bővülésnek felel meg - adta hírül az AmRest Holdings SE, az amerikai márka európai boltjainak üzemeltetője. Csehország és Magyarország az utóbbi kávézólánc erős piacai közé tartozik. Szlovákiában ugyanakkor csak tavaly jelent meg a márka.
Ország | Fogyasztás |
Finnország | 10,3 |
Svédország | 9,2 |
Szlovénia | 6,5 |
Hollandia | 6,4 |
Norvégia | 5,7 |
Koszovó | 5,1 |
Brazília | 5,1 |
Izland | 5,1 |
Horvátország | 5,0 |
Németország | 5,0 |
... | |
Magyarország | 2,6 |
Forrás: Bloomberg |
Különleges kínálat
Még gyorsabb lehetne a növekedés, ha vastagabb lenne az emberek pénztárcája. A kávé továbbra is drágább Kelet-Európában, mint a kontinens nyugati felén. Egyórányi minimálbérből Lengyelországban egy cappuccinót vásárolhatnak az emberek, míg Nagy-Britanniában legalább kettőt. Egy átlagos kelet-európai lakos 1,8 kilogramm kávét fogyasztott 2016-ban, míg a nyugat-európai átlag 3,3 kilogramm.
A legjobb minőségű kávék vásárlása ennek ellenére virágzik, amire a legjobb példa Magyarország és Lengyelország. Ez az úgynevezett specialty kávék népszerűségének erősödését jelenti. Ezek esetén a kávészemek válogatásától az őrlésen át a főzésig a kávékészítés minden mozzanatának különleges feltételeknek kell megfelelnie.
A nyitókép forrása: Shutterstock.com