Akik a svájci óraiparban a múlt század hetvenes éveiben átélték az úgynevezett kvarcórák megjelenését (amelyek súlyos támadást intéztek a hagyományos mechanikus órák ellen), azok pontosan érzik, milyen helyzetbe került mára a legendás svájci óraipar - írja a Business Insider. Az ágazat súlyos bajba került.
A svájci órák exportja soha nem látott tempóban zuhant az év első felében - derült ki a Svájci Óraipari Szövetség friss adataiból. A luxusórák kivitele 11 hónapja szánkázik és a helyzet csak rosszabbnak ígérkezik. A nyár katasztrofálisan alakult: az export értéke 14 százalékkal, 1,6 milliárd frankra csökkent.
Rossz híre hosszú sorban
Ezen belül az eddigi egyik legkedvezőbb piac, Hongkong 33 százalékkal hozott kevesebb bevételt, miközben az USA-ban elért exportárbevétel 15 százalékkal zsugorodott. A rossz hírek sorát bővíti, hogy már az európai jómódú fogyasztók is kevesebb svájci órát vesznek, mint korábban.
A Compagnie Financiére Richemont SA, az A Lange & Söhne, az IWC Schaffhausen, a Jaeger LeCoultre és a Cartier gazdája 350 jó emberét rúgta ki idén. A Swatch Group, a legnagyobb svájci óragyártó, amely az olcsó műanyag órák mellett az Omega márka tulajdonosa is, 53,6 százalékos profitcsökkenést szenvedett el az év első felében az egy évvel korábbihoz képest.
Gazdag embert az ág is húzza
Az okok közé tartozik az erős svájci frank, ami megdrágítja a portékát, a Kínában indult korrupcióellenes kampány, ami csökkenti a "repi ajándékok" iránti keresletet, a kínai vevők elfordulása a drága termékektől az utazás felé, a kínai gazdaság lassuló növekedése, az idegenforgalom lanyhulása a terrorfenyegetés miatt, illetve a magas aranyár.
Ezek többségéről nem tehetnek az ágazat cégei, ám van amiről igen. Elsősorban az imázsromlásról. A hagyományos órák a régi világ megjelenítői, miközben az ifjabb generációk egyre inkább olyasmit keresnek, ami a jövőről szól, illetve olyan technológiákat részesítenek előnyben, amelyek valami egyedit tudnak nyújtani a számukra.
Magabiztos főnökök
A svájci óragyártók - akárcsak 40 éve - lemaradásban vannak az újító versenytársakkal szemben. Most a karóraként hordható okos mobilok, például az Apple Watch szívják el a vásárlóikat. Emellett lassan szánják rá magukat az online értékesítésre, ami viszony egyre népszerűbb a vevők körében.
Jellemző, hogy egy 2015-ös felmérés szerint a svájci cégek vezetőinek csak negyede látott veszélyt a hordható ketyerék megjelenésében. Az ilyen gondolkodás rövid út lehet a stratégiai hibához, majd a csődhöz. (A Nokia vezetői hasonlóan gondolkodtak tíz éve a mobilpiacon megjelenő okos mobilokról.)
A svájci vállalatok közül eddig egyedül a Tag Heuer állt elő smartwatch-csal és csak a neves Hodinkee blog ad el sikerrel klasszikus és modern órákat online boltjában.