Gyorsvasutat építene Románia és Magyarország közösen Budapest és Kolozsvár között - idézte a Maszol a Szíjjártó Péter magyar külügyminiszter és román kollégája, Teodor Melescanu februári bukaresti találkozóján elhangzottakat a projekt költségeit fürkésző cikkében. A magyar kormány időközben már el is különített egymilliárd forintot a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.

Szíjjártó Péter február elején Budapesten találkozott Lucian Sovával, a Dancila-kabinet közlekedési miniszterével, s a megbeszélésen ismét előkerült a gyorsvasút témája, immár felturbózott változatban. A felek ugyanis ez alkalommal a két fővárost összekötő TGV-pályáról cseréltek eszmét. (A gyorsvasút definíció szerint az olyan vasút, amelyen legalább 200 kilométer/órás sebességgel közlekednek a szerelvények.)

Miből?

Mondani bármit lehet, és a politikusok pedig szeretnek nagyokat mondani. Műszakilag természetesen megvalósítható, ha van kellő anyagi fedezet, ami rengeteg pénzt jelent - nyilatkozta a Maszolnak Köllő Gábor, a műszaki tudományok doktora, az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság elnöke, a kolozsvári Műszaki Egyetem oktatója.

A vasútépítési szakember elmondása szerint egy gyorsvasút esetében csak a felépítmény, amibe a zúzott kőágyazat, a keresztalj és a sínek tartoznak, 1,2 millió euróba kerül kilométerenként. A hidak, az alagutak és a biztonsági berendezések megduplázzák, esetleg megháromszorozzák a költségeket. A szerelvények beszerzése szintén jelentős pénzügyi tétel.

Köllő Gábor felhívja a figyelmet arra, hogy Romániában a vasutak építése, modernizálása közel ugyanolyan lassan történik, mint az autópályáké.

Még egyet?

A Budapest és Kolozsvár közti menetidő jelenleg 7 óra és 24 perc és 8 óra és 19 perc között változik. Ebből körülbelül 40 percet tesz ki az útiokmány-ellenőrzés a határ két oldalán, ami megszűnik, ha Románia csatlakozik a schengeni övezethez.

Magyarország az elmúlt év végén már elkötelezte magát egy gyorsvasút építésére, amely Budapestet Belgráddal köti össze. A 180 kilométeres szerb szakasz kivitelezése körülbelül kétmilliárd dollárba kerül, a magyar rész költsége is hasonló nagyságrendű (összesen több két 4-es metró költségénél). A beruházást kínai hitelből finanszírozzák, amely a projekt kritikusai szerint sosem fog megtérülni.