Az olaj világpiaca jobb állapotban van, mint amilyennek a hétfői tőzsdei pánik nyomán látszott, a nyersolaj árának zuhanását nem támasztja alá a fizikai olajkínálat és -kereslet alakulása - idézi a Bloomberg a Morgan Stanely és a Stadard Chartered elemzőinek megállapításait. A határidős olajár Londonban hétfőn a 2008-2009-es pénzügyi válságot követő recesszió óta először került hordónként 45 dollár alá, majd az piaci hangulat javulásával jelentősen emelkedett. Ez a hullámzás csalóka jelzés.
Ha más mutatókat is figyelembe veszünk, akkor azt láthatjuk, hogy a fekete arany piaca az elmúlt hetekben erősödött. Kína, amelynek tőzsdéiről az értékpapír-piaci vihar elindult, kifejezetten pozitív szerepet játszik az olajtermelők szempontjából, miután stratégiai készletei feltöltéséhez vásárol olajat, ami stabilizálja a keresletet - állítja a Goldman Sachs.
Pénzügyi nyomás
A piaci alapok ugyan nem túl erősek, ám azért annyira nem rosszak, hogy alátámasztanák az árak jelenlegi gyengeségét - jelentette ki Adam Longson, a Morgan Stanley elemzője. Az árak hullámzása mögött sokkal inkább pénzügyi tényezők állnak, mint valóságos olajeladások, azaz a pénzügyi környezet romlása okozza az olaj és ezzel a benzin olcsóbbá válását.
Az árupiaci termékek adásvételével elérhető haszon mérőszámai 1999 óta nem látott mélységet jártak meg hétfőn, miután a befektetők attól tartottak, hogy Kína, a világ legnagyobb energiahordozó- és nyersanyagfogyasztója visszafogja vásárlásait, ami tovább fogja növelni az amúgy is érezhető piaci túlkínálatot. A londoni Brent 30 százalékot veszített értékéből május óta.
Árulkodó mutatók
Az ezt az áresést eltúlzottnak tartó szakértők abból indulnak ki, hogy a világszintű szabványnak számító olajfajták havi szállítási kontraktusainak ára és a regionális standardok ára közti különbségek stabilizálódtak az elmúlt hónapokban. Emellett a különböző hosszúságú határidővel vállalt szállítások közötti árkülönbségek sem indokolják a durva árcsökkenést.
Az októberi szállítású Brent és 12 hónapos határidejű párja közt például nem annyi az árkülönbség, ami az olajvásárlások várható visszaesésére utalna. A rendelkezésre álló adatok szerint januárban e legrövidebb határidős és a 12 hónapos szállítás ára közti különbség hordónként 11 dollárra volt, míg most ez hét dollár. Ez arra utal, hogy kisebb a kínálati túlsúly most, mint az év elején.
Ázsiában van kereslet
Visszatérve a világszabványok és a regionális standardok összehasonlítására: a Brent és a Dubai olajfajta közti különbség olyan kicsi, amilyenre évek óta nem volt példa a nyár végén - emlékeztetnek a Morgan Stanley elemzői. A Dubai szabványt az ázsiai regionális kereskedésben használják, következésképpen az adat azt mutatja, hogy erős az ázsiai fogyasztók kereslete a közel-keleti olaj iránt. Hasonló a helyzet a nyugat-afrikai stadarddal, amelynek ára az utóbbi hetekben még nőni is tudott.
A sokat idézett adatok gyengesége elfedi, hogy Kína olajkereslete erős maradt. A benzinfogyasztás például 17 százalékkal nőtt júliusban, ami az eddigi legnagyobb bővülés idén.
Emellett a biztonsági tartalékok feltöltése hosszabb távon is életet lehel a keresletbe. Az év második felében két újabb tárolót nyitnak meg, amelyek együttese kapacitása 50 millió hordó - jelentette az IEA, az OECD energiapolitikai elemzőközpontja. A készletek feltöltésére a napi szükségleteken felül 500 ezer hordó olajat vásároltak január és július között - derül ki a Bloomberg adatgyűjtéséből.