Öt helyet visszacsúszva az 51. helyen végzett Magyarország a Világbank azon listáján, amely annak alapján rendezett sorba 183 államot, hogy hol a legjobb, legkönnyebb új vállalkozásba fogni, a céget működtetni. A Doing Business 2012. felmérésében a listavezető Szingapúr, majd Hongkong és Új-Zéland következik. Az Egyesült Államoké a 4. hely, és az első európai ország a listán az 5. helyen szereplő Dánia. Németország a világranglista 19. helyezettje. A lista sereghajtói a Kongói Köztársaság, a Közép-Afrikai Köztársaság és Csád.
A felmérésben azt vizsgálták, hogy a világ országai milyen intézkedéseket tettek tavaly és ez év elején egyebek közt az alapítás, az építési engedélyek, a hitelhez jutás, a befektetők védelme, az adóztatás, a szerződések érvényesítése vagy a csődeljárás terén, illetve milyen szabályozás van érvényben azért, hogy a vállalkozások életét megkönnyítsék.
Miért romlott Magyarország helyezése?
Hazánk rangsorban elfoglalt helye a régiós versenytársakkal együtt romlott. Ez alól Csehország és Lettország kivételt jelent: előbbi a 2011-es 70. helyről a 64.-re, utóbbi a 31-ről a 21.-re jött fel. A volt szocialista országok közül így Lettország, Észtország (24), Litvánia (27), Szlovénia (37), Kazahsztán (47) és Szlovákia (51) is megelőzi hazánkat, viszont Lengyelország (62) és a már említett Csehország mögöttünk áll a listán.
Amint az az alábbi táblázatból is kiderül, a magyar helyezést főként a hitelhez jutás terén bekövetkezett romlás vetette vissza. Ebben a rangsorban 11 helyet rontva a 47.-re estünk vissza. Ez persze nem is csoda, a banki hitelezés befagyása mindennapos tapasztalat. Igaz, itt alapvetően nem erről, hanem a hitelinformációs rendszer kiterjedtségéről, a hitelbiztosítéki- és csőd-jogszabályokról, vagyis arról van szó, hogy az intézmények, szabályozók mennyiben teszik könnyűvé a hitelhez jutást.
Hitelhez jutás
Nem kizárt, hogy a vállalkozások indítása terén jövőre romolni fog Magyarország helyezése, hiszen várhatóan megszűnik az egyórás cégbejegyzési lehetőség.
2012 | 2011 | Helyezés vált. | |
Vállalkozás indítása | 39 | 37 | -2 |
Építési engedélyek beszerzése | 55 | 56 | +1 |
Elektromos áram bevezetése | 103 | 100 | -3 |
Ingatlan bejegyzése | 43 | 42 | -1 |
Hitelhez jutás | 48 | 37 | -11 |
Befektetők védelme | 122 | 120 | -2 |
Adófizetés | 117 | 113 | -4 |
Határokon átnyúló kereskedelem | 74 | 77 | +3 |
Szerződések érvényesítése | 19 | 20 | +1 |
Fizetésképtelenség megoldása | 66 | 66 | - |
Forrás: Világbank |
Ahol a sereghajtók között kullogunk
Magyarország általános helyezéséhez képest sokkal rosszabbul áll a befektetők védelme és az adófizetés terén: itt a vizsgált államok legrosszabbul teljesítő bő egyharmadában van, ráadásul az adózás terén még kissé hátrált is. Utóbbi alapvetően a válságadók, más megfogalmazásban a szektor-különadók bevezetésének következménye.
A befektetők védelme alapvetően a kisebbségi tulajdonosok érdekeinek védelmét, a cégvezetés felelős működését, felelősségre vonhatóságát takarja. A jelentés megállapítja, hogy e téren az elmúlt években nem születtek érdemi intézkedések - két hellyel a 122.-re léptünk vissza
Az adófizetési ranglista azt tükrözi, hogy egy közepes méretű cégnek mennyivel kell hozzájárulnia a közöshöz (beleértve minden kötelező, nem adónak hívott befizetést is), és azt, hogy ez mekkora adminisztrációs terhet jelent.
A modellszámítás szerint egy cégnek évente 13 adófizetési kötelezettségnek kell megfelelnie, a bevallásra, adminisztrációra 277 munkaórát fordít. A profit-arányosan befizetett összes adó és járulék 52,4 százalék, ami meglehetősen magas, ám 2010 óta csökkenést mutat. Ugyanakkor így is bőven meghaladja a legfejlettebb OECD-országok 43 százalék alatti átlagát.
sokkal jobban állunk a vállalkozások indítása, szerződések érvényesítése és a határokon átnyúló kereskedelem terén, viszont a hitelhez jutás, a befektetővédelem, a fizetésképtelenség megoldása témájában fordított a helyzet.
A számítások szerint 14,8 százalékra rúgó nyereségadó még alacsonyabb, mint a 15,4 százalékos OECD-átlag, ám a képet nagyban rontja, hogy a munkára rakódó közterhek meghaladják a 34 százalékot, a fejlett régiók 24 százalékos átlagával szemben.
A 13 adófizetési alkalom megfelel a fejlett OECD-országok átlagának, és bő triplája a globálisan legjobban teljesítő Norvégia évi 4 alkalmának.
Az adminisztrációra fordított idő viszont bár csökkent az elmúlt években - 2007-ben még 350 órához volt közelebb ez az adat -, jócskán meghaladja a fejlett OECD-államok 186 órás átlagát, nem beszélve a toplista-vezető Luxemburg 59 órás teljesítményéről.
Adózási lista
Így állunk Szlovákiához és Romániához képest
Bár Románia és Szlovákia helyezése is romlott, érdemes részletesen megvizsgálni, hozzájuk képest hol van előnyben és hátrányban Magyarország.
A tavalyi 65-ről a 72-re visszaeső Romániában a vállalkozás indítása és a határokon átnyúló kereskedelem értékelése romlott jelentősen. E két paramétert vizsgálva az elsőben jobban, az utóbbiban hasonlóan állunk. Szintén jobb Magyarország helyezése a fizetésképtelenség megoldását, a szerződések érvényesítését és az adófizetést vizsgálva, miközben a befektetők védelme Romániában látszik hatásosabbnak. Itt délkeleti szomszédunk a ranglista 46. helyén áll, szemben Magyarország 122. helyével.
Szlovákia 5 helyet rontott, így az 51.-en áll. Északi szomszédunkkal összehasonlítva nálunk jóval könnyebb a vállalkozás indítása, a határokon átnyúló kereskedelem intézése és a szerződések végrehajtásának kikényszerítése, miközben az ingatlanbejegyzés és a hitelhez jutás terén hátrányban vagyunk.